گرگان - خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی و توسعه قضایی دادگستری کل استان گلستان گفت: طرح ارائه الکترونیک خدمات قضایی در استان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فیض محمد خورشیدی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه مسئولان قضایی استان گفت: در این طرح، پیگیری دعاوی ، شکایات و سایر امور قضایی اشخاص حقیقی یا حقوقی از طریق " دفاتر خدمات قضایی " انجام می شود.

وی با بیان این که  این دفاتر برای طرح و پیگیری امور قضایی مراجعان در فضای مجازی است تصریح کرد:  این دفاتر از بین دفاتر اسناد رسمی و سایر متقاضیان انتخاب و ضوابط و شرایط مربوط به تاسیس فعالیت و انحلال این دفاتر به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

وی در ادامه افزود: در این روش خواهان یا شاکی ، دادخواست ، درخواست یا شکایت خود را به همراه مستندات ، به سند الکترونیکی  تبدیل و پس از محاسبه هزینه دادرسی توسط سامانه و پرداخت الکترونیک آن، کد رهگیری دریافت می کند.

وی تصریح کرد: افراد پس از دریافت کد رهگیری با همراه داشتن اصل مستندات ، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کنند.

به گفته وی، دفاتر قضایی نیز پس از تایید مطابقت اسناد الکترونیکی با اسناد ارائه شده توسط فرد ، آ ن ها را از طریق سامانه خدمات قضایی به مراجع ذی ربط ،  ارسال می کند.

وی یادآور شد: در این طرح طرفین پرونده به صورت آنلاین مراحل مختلف رسیدگی به پرونده را دنبال و از نتیاج آن در کوتاهترین زمان ممکن آگاه می شوند.

وی با بیان این که اجرای این طرح ابتدا در تهران آغاز می شود افزود: پس از انجام آزمایشی آن و رفع نواقص احتمالی، در استان ها از جمله گلستان نیز اجرا می شود.

خورشیدی، رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم  و رضایتمندی را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.