عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، در هم انديش هويت ايراني گفت : هويت ديني و قومي منبع اصلي شكل گيري هويت هاي جمعي است .

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ، دكتر سعيد رضا عاملي، عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، هويت جمعي ايراني  را در جهان ايراني دو فضايي دانست و گفـت ما در ميانه تعلق دين و احساس و تعلق ملي هستيم. تعامل احساس و عضويت در ميان هويت هاي جمعي پديده اي قديمي  است كه با آغاز زندگي اجتماعي انسان شكل گرفته است. هويت هاي جمعي ديني و  قومي منبع اصلي شكل گيري هويت هاي جمعي در گذشته بوده است.

وي افزود : در فضاي جهاني شده جديد نيز دين و قوميت همچنان نقش كليدي  ايفا مي كند ولي به دليل قوي شدن و خود آگاهي و ضعيف شدن لايه عصبيت دين و  قوميت با نگرش خود آگاهانه تري ايفاي نقش مي كند. با شكل گيري دولت - ملت ها و به وجود آمدن ظرفيت هاي گسترده براي هويت هاي جمعي، احساس ملي و همچنين هويت ملي عينيت و شفافيت بيشتري پيدا كرده است.

دكتر عاملي تاكيد كرد : سوال اصلي اين است كه در جامعه امروز ايراني، هويت  ايراني با چه منطق هويتي قابل مطالعه است و چه منابع اساسي هويت ايراني را  تحت تاثير قرار مي دهد؟ فضاي تقسيم شده ايراني در فضاي واقعي و فضاي مجازي چه تعلقات جديدي ايجاد كرده است؟ با توجه به ظرفيت هاي فرهنگي و ملي جامعه ايراني، تاكيد بر چه عوامل اساسي اي موجب تقويت دلبستگي ملي مي شود.

وي جامعه ايراني را از طرفي در كشاش هويتي انتقال از دوران قبل از انقلاب  به دوران بعد و از طرف ديگر در تعامل با فضاي پر تحول و در بسياري از موارد پر تنش فرهنگي بعد از انقلاب ذكر كرد و گفت : نگاه انترناسيوناليسم ديني شكل گيري گسترده حضور جهان غير ايراني در جهان ايراني از طريق تعامل هاي بين فرهنگي متاثر از انقلاب اسلامي ايران فضاي جمع زدايي هويتي ايراني را  تشديد كرده است. تقسيم بندي ايدئولوژيك جامعه ايراني نيز نقش تعيين كننده اي در جمع زدايي در جامعه ايراني داشته است. ظهور جهان مجازي در كنار جهان واقعي ارتباط گسترده اي را با جهان غير ايراني نيز فراهم آورده است كه هم مي تواند نقش تكثر گرايي هويتي را ايفا كند و هم مي تواند فضاي انعكاسي را به وجود آورد كه هويت ايراني به صورت متمايزتري نمود اجتماعي پيدا كند.