خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: کشور عراق به بخش عمده ای از تعهدات خود در زمینه مقابله با گرد و غبار عمل نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قدمی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی استان لرستان در رابطه با مشکل امداد هوایی در استان لرستان اظهار داشت: مقابله با بحران یکی از مسائل مهم در کل دنیاست که راهکارهای مختلفی در این زمینه در دستور کار قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه امداد هوایی یکی از راهکارهای مقابله با حوادث احتمالی است، ادامه داد: با این حال امداد هوایی مخاطراتی دارد و در همه کشورها به عنوان آخرین گزینه و انتخاب از آن استفاده می شود.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: این در حالیست که در کشور ما همواره به دنبال این هستند که این راهکار به عنوان نخستین گزینه مورد استفاده قرار گیرد.

قدمی با بیان اینکه ایجاد پایگاههای امداد هوایی امکانات خاص خود را نیاز دارد، افزود: در این راستا یکی از راهها استفاده از پتانسیل امداد هوایی نیروهای مسلح است.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تفاهم نامه هایی برای دسترسی به بالگرد از این طریق منعقد شده است.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: همچنین با هلال احمر قراردادهایی منعقد شده که اگر استانها بتوانند امکانات داخلی را فراهم کنند خود هلال احمر از محل بودجه حوادث نسبت به تامین بالگرد اقدام کند.

قدمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با ریزگردها بیان داشت: متولی اصلی در این زمینه سازمان محیط زیست کشور است.

وی با تاکید براینکه منشا اصلی گرد و غبار کشور عراق است، عنوان کرد: در این راستا تفاهم نامه هایی با این کشور منعقد شده که متاسفانه عراق به برخی از تعهدات خود عمل نمی کند.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران به پیگیری های ایران از طریق مجامع بین المللی اشاره کرد و گفت: در این راستا کار کاشت جنگل در وسعت 200 هکتار در اطراف استان کربلا انجام شده است.

قدمی عنوان کرد: متاسفانه تا کنون کشور عراق به دیگر تعهدات خود در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار عمل نکرده است.