قزوین- خبرگزاری مهر: مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قزوین از اجرای طرح تبدیل دیمزارهای کم بازده به منظور تولید علوفه در اراضی این شهرستان خبر داد.

یدالله بغدادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این طرح در مساحت 40 هکتار در قالب طرح های مرتعداری در روستای الولک از توابع شهرستان قزوین با مشارکت مجریان و بهره برداران مراتع به اجرا درآمده است.

وی اظهارداشت: طرح تبدیل دیمزارهای کم بازده در طی برنامه پنج ساله به مساحت 200هکتار اجرا شده که پیش بینی می شود از این میزان اراضی حدود 600 تن علوفه خشک در سال تولید شود.

بغدادی ارزش ریالی این میزان تولید علوفه خشک در سال را دو میلیارد و 400 میلیون ریال برآورد کرد و گفت: اجرای این گونه طرح ها می تواند گام مثبتی در جهت افزایش تولید علوفه در راستای تعادل دام و مرتع باشد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قزوین استقبال کشاورزان از اجرای این طرح را مطلوب دانست و افزود: شمار زیادی از دیم کاران این شهرستان برای تبدیل دیمزارهای خود تمایل دارند چرا که این دیمزارها با توجه به قرار گرفتن در اراضی شیبدار، به دلیل شخم در جهت شیب فرسایش شدید خاکی را در پی داشته و فاقد بازدهی لازم برای کشاورزان است.

این مسئول یادآورشد:‌ پایداری آب و خاک مراتع و کاهش عملیات زراعی و هزینه های مصرف آب و کود از پیامدهای این تبدیل است.

به گفته وی تبدیل دیمزارهای کم بازده به مزارع کشت علوفه ضمن ایجاد پوشش گیاهی موجب اصلاح مراتع نیز خواهد شد و همچنین افزایش درآمد بهره برداران با اجرایی شدن این طرح مشهود است.