ایلام - خبرگزاری مهر: سرپرست میراث فرهنگی استان ایلام گفت: ‎ 100غرفه در نمایشگاه صنایع دستی ایلام دایر شده است.

علی قاسم پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنایع دستی ریشه در فرهنگ دارد و آشنایی با این ریشه‌های فرهنگی می‌تواند چراغ راه سیر تکاملی فرهنگ آینده و جامعه باشد.

وی ادامه داد: اما همگام با تاریخ هنرهای صنایع‌دستی در کشور، استان ایلام به‌عنوان بخش مهمی از تمدن عیلام باستان دارای صنایع‌دستی منحصر به‌فردی بوده و هست.

این مسئول بیان داشت: استان ایلام به‌سبب تنوع در اقلیم، زندگی سنتی از دیرباز و آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود دارای جاذبه‌ها و تعدد خاصی است.

وی افزود: انعکاس رد پای گذشتگان در گذر دوران تاریخی را می‌توان در دل آیینه دست‌آفرینه‌های استان ایلام با چشم دل نگاه کرد.

قاسم پور عنوان کرد: تولید صنایع دستی در این منطقه از پیشینه قوی برخوردار است و تهیه و تولید صنایع دستی مانند فرش، گلیم، جاجیم، پوشاک، ظروف، ابزار کار زراعت و نمدمالی و دیگر هنرهای دستی هنوز هم از این دیار رخت برنبسته است.

 وی عنوان کرد: امروزه هنر صنایع دستی به زمینه‌ای مناسب برای ایجاد اشتغال موثر، افزایش درآمد خانوار و همچنین توسعه صادرات غیر نفتی استان تبدیل شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: در راستای معرفی توانمندی ها و محصولات صنایع دستی،هنرمندان ایلامی در نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی و سوغات در ایلام حضور فعال دارند.

وی اظهار داشت: صنعتگران حوزه صنایع دستی اسنان در رشته های گلیم نقش برجسته ،حصیر و آینه معرق ، برپایی سیاه چادر ، نمد تزئینی، سنگ های تزئینی و جاجیم تولیدات خود را در معرض دید علاقه مندان قرار داده اند.

قاسم پور گفت: از روز گذشته نمایشگاه سوغات و صنایع دستی کشور در منطقه چغا سبز ایلام دایر شده است.

 وی بیان داشت: این نمایشگاه در زمینی به گستره پنج هزار ‬مترمربع برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

 قاسم پور افزود: در این نمایشگاه 100غرفه صنایع‌دستی و سوغات استانهای مختلف کشور از جمله کرمانشاه، اصفهان، تهران، قم، قزوین، کردستان، آذربایجان شرقی، یزد و... در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی شهروندان ایلامی با سوغات و صنایع دستی دیگر استان های کشور و تعامل بیشتر صنعت گران شرکت ‌کننده در نمایشگاه با شهروندان عنوان کرد.

وی گفت: در این نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای متنوع بومی مناطق مختلف کشور در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

قاسم پور افزود: این نمایشگاه به مدت ‎ 10روز تا پایان ماه جاری پذیرای بازدید کنندگان است.

وی گفت: در این نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای متنوع بومی مناطق مختلف بویژه غرب کشور به شهروندان عرضه می‌شود.

قاسم پور افزود: این نمایشگاه  تا پایان30 تیرماه جاری پذیرای علاقه‌مندان و عموم مردم است.