مدیر اداره تولید فیلمنامه سیما از تولید و نظارت بر فیلمنامه‌های مناسبتی شبکه‌های مختلف از مرحله طرح و تحقیق تا تولید در این بخش تازه معاونت سیما خبر داد.

علیرضا اسحاقی فیلمنامه‌نویس و مدیر گروه سابق فیلم‌های تلویزیونی شبکه اول که از چهارم تیرماه به‌عنوان مدیر اداره تولید فیلمنامه سیما فعالیت می‌کند، درباره شیوه عملکرد این بخش از معاونت سیما به خبرنگار مهر گفت: هدف و وظیفه این بخش تولید بخشی از نیازهای شبکه‌های مختلف سازمان به ویژه در حوزه مناسبت‌ها برای سریال و تله‌فیلم است.

وی افزود: طبق نیازی که شبکه‌ها اعلام می‌کنند یا رأسا از سوی معاونت سیما دستور تولید آنها داده می‌شود، ما وظیفه داریم فیلمنامه آثار را تأمین کنیم. در واقع به شکل‌های مختلفی تلاش می‌کنیم با روش‌های کارگاهی، دعوت از نویسندگان مختلف و در اختیار گذاشتن مواد تحقیقی برای شکل گیری طرح برای نگارش فیلمنامه‌های بهتر تلاش کنیم.

اسحاقی با بیان این مطلب که تعیین اولویت‌ها نخستین فعالیت این بخش از سازمان صداوسیما است، یادآور شد: ابتدا باید بدانیم قرار است چه تعداد کار تولید شود تا بر مبنای آن نویسندگان را دعوت کرده و با برگزاری کارگاه‌های فیلمنامه نویسی در تعامل تنگاتنگ نویسندگان با یکدیگر فضایی ایجاد کنیم که به طرح مدنظر برسیم.

مدیر اداره تولید فیلمنامه سیما با اشاره به ساختار این بخش و ماموریت‌هایی که باید دنبال کند، ادامه داد: کارگاه‌هایی برگزار خواهیم کرد و در آنها به موضوع تحقیق که حلقه گمشده فیلمنامه‌نویسی است خواهیم پرداخت. چرا که این کار در حوزه فیلمنامه نویسی آنقدر که باید جدی گرفته نشده و طرح‌ها فاقد کار کارگاهی هستند. اکثرا نویسندگان سطحی نگاه کرده و کلیشه‌ای برخورد می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم پرکردن خلأها تصریح کرد: ما باید ابزار لازم در این راستا را فراهم کنیم. البته نه به معنا که تولید فیلمنامه‌های مطلوب و فاخر، صرفا محصول فراهم آوردن مواد است اما قطعا از این راه به فیلمنامه‌های مطلوب و استانداردتری خواهیم رسید.

اسحاقی از نظارت بر آثار از مرحله طرح و تحقیق تا پایان نگارش و تحویل به شبکه توسط این بخش خبر داد و گفت: ما بخشی از تعهدات شبکه‌ها به ویژه در حوزه مناسبت‌ها را انجام می‌دهیم و با تمام شبکه‌ها در تعامل خواهیم بود. همچنین در این راستا کارگاه‌های بسیاری پیش از نگارش آثار برگزار خواهیم کرد چرا که نظارت پس از تولید فیلمنامه غالبا نمی‌تواند نقش موثری در اثر بگذارد.

مدیر اداره تولید فیلمنامه سیما در پایان از تدوین یک برنامه برای برگزاری مسابقات فیلمنامه‌نویسی با موضوعات شعار سال، سطح‌بندی فیلمنامه نویسی، استفاده تخصصی از توان نویسندگان مختلف در حوزه دیالوگ نویسی، طنزنویسی، لهجه نویسی و... و شناسایی نویسندگان سراسر کشور و ارتباط با آنها از طریق اداره تولید فیلمنامه سیما به عنوان بزرگترین مرکز تولید فیلمنامه خبر داد.