اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل با اشاره به بی آبی 120 روستای اردبیل و آبرسانی سیار به آنها، گفت: 24 درصد آب روستایی استان اردبیل توسط چهار درصد مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند، مصرف می شود.

پرویز عباسی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه مصرف آب روستایی در استان تصریح کرد: مصرف 24 درصدی توسط مشترکان پر مصرف نشان می دهد که به طور میانگین هر مشترک از این چهار درصد به طور میانگین دو هزار و 600 لیتر آب در ماه مصرف می کنند.

وی مصرف آب آشامیدنی هر مشترک روستایی را 437 لیتر در سال 90 اعلام کرد و متذکر شد: در بخش خانگی 86 هزار مشترک در استان وجود دارد که هر یک از مشترکان به طور متوسط 437 لیتر آب مصرف در ماه مصرف کرده اند و ماهانه 10 هزار ریال هزینه آب مصرفی پرداخت کرده اند.

مدیرعامل آبفای روستایی استان با اشاره به رعایت الگوی مصرف توسط 76 درصد مشترکان آب روستایی استان تصریح کرد: الگوی آب مصرفی در روستاها 15 تا 18 متر مکعب است و مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند هر ماه دو هزار ریال آب بها می دهند.

عباسی با اشاره به وجود مشترکان پرمصرف در روستاها افزود: دو درصد مشترکان روستاها در برابر الگوی مصرف آب مصرف می کنند که این مشترک طبق جریمه های در نظر گرفته شده برای مشترکان پر مصرف ماهانه 18 هزار ریال هزینه آب بها می پردازند و در برخی مواقع برای جلوگیری از مصرف زیاد آب مشترکان پرمصرف قطع می شود.

تعرفه آب روستایی هشت برابر کمتر از قیمت تمام شده است

وی با بیان اینکه قیمت فروش در مقایسه با قیمت تمام شده آب روستایی پایین است، اضافه کرد: قیمت فروش آب روستایی در بخش خانگی به ازای هر مترمکعب 800 ریال است اما قیمت تمام شده شش هزار ریال بوده که حاکی از فروش آب روستایی به قیمت یک هشتم قیمت تمام شده است.

این مسئول با اشاره به افزایش قیمت آب مصرفی روستاها متذکر شد: قیمت فروش آب روستایی 520 ریال در لیتر بود که با هدفمندی یارانه ها به 800 ریال در لیتر رسید اما همچنان قابل مقایسه با قیمت تمام شده آب روستایی نیست.

وی با بیان اینکه بهره برداری و آبرسانی به روستاها یکی از دو وظیفه اصلی شرکت آب و فاضلاب روستایی است، افزود: هم اکنون هزار و 725 روستا با 375 هزار نفر جمعیت و 100 هزار مشترک توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل از آب آشامیدنی برخوردار هستند.
 
عباسی با اشاره به نحوه تامین آب آشامیدنی روستاهای اردبیل اضافه کرد: آب آشامیدنی روستاهای استان از طریق شش واحد تصفیه خانه، 392 واحد چشمه، 22 رشته قنات، 231 حلقه چاه، بیش از سه هزار کیلومتر لوله گذاری داخل روستاها، هزار و 700 کیلومتر خط انتقال، 85 هزار متر مکعب حجم مخزن و 97 واحد ایستگاه پمپاژ تامین می شود.
 
استهلاک تاسیسات آبرسانی 652 روستای اردبیل

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همچنین از استهلاک و فرسودگی تاسیسات آبرسانی 652 روستای این استان خبر داد و اضافه کرد: از بین هزار و 725 روستای استان که با لوله گذاری آبرسانی شده تاسیسات آبرسانی 652 روستا مستهلک شده و باید این تاسیسات تعمیر و نوسازی شود.

وی توسعه و تجهیز تاسیسات آبرسانی به روستاها را از وظایف اصلی شرکت آب و فاضلاب روستایی برشمرد و افزود: هم اکنون بالغ بر 24 هزار نفر در سطح روستاهای این استان به آب سالم و آشامیدنی دسترسی ندارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه این تعداد در قالب چهار هزار و 900 خانوار در 120 روستای این استان سکونت دارند، تصریح کرد: آبرسانی به این جمعیت روستایی سیار انجام می شود که باید با ایجاد مجتمعهای آبرسانی امکان دسترسی این روستائیان به آب سالم فراهم شود.
 
عباسی آبرسانی پایدار به روستاها را لازم دانست و با بیان اینکه روزانه 16 دستگاه تانکر به روستاهای فاقد آب آشامیدنی استان آبرسانی می شود، افزود: آبرسانی سیار هزینه بالایی دارد و هر متر مکعب آب 200 هزار ریال برای شرکت آب و فاضلاب تمام می شود و این آبها تقریبا به صورت رایگان در اختیار مردم صورت قرار می گیرد.
 
احداث 23 مجتمع آبرسانی در اردبیل

وی با اشاره به بهره برداری از 23 مجتمع آبرسانی در استان طی سال جاری عنوان کرد: مجتمع آبرسانی امام حسین نمین، رجایی و بالازاده از جمله این پروژه هاست که نیازمند تخصیص اعتبارات وی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از بهره برداری پروژه های آبرسانی روستایی استان در هفته دولت و دهه فجر خبر داد و گفت: به مناسبتهای هفته دولت و دهه فجر پروژه هایی که تکمیل شده باشد افتتاح و در اختیار هموطنان قرار می گیرد.

عباسی با بیان اینکه پروژه آبرسانی "آج اشمه" در شمال استان 125 قشلاق را پوشش خواهد داد، تصریح کرد: پروژه آج اشمه به اداره امور عشایری داده شده بود که در سال 90 از این اداره پس گرفته و به اداره آب و فاضلاب روستایی تحویل دادند که کارهای اجرایی آن را انجام می دهیم.

وی از اجرای 23 مجتمع آبرسانی در استان طی سال 91 خبر داد و افزود: این پروژه های در سطح استان اجرا می شود که از آنها می توان امام حسین نمین، رجایی و بالازاده گرمی اشاره کرد اما نمی توان در مورد زمان اتمام این پروژه ها با قطعیت اظهار نظر کرد.
 
این مسئول عدم تخصیص اعتبارات را اصلی ترین مشکل آب و فاضلاب روستایی دانست و اضافه کرد: آب و فاضلاب روستایی در کشور اعتبارات ملی ندارد که این کار سبب شده ادارات نتوانند برنامه ریزی کرده و پروژه ها را عملیاتی کنند.

بانک اطلاعاتی GIS  روستاهای اردبیل راه اندازی شد

عباسی با اشاره به اقدامات انجام شده در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل در جهت تحقق دولت الکترونیک گفت: در سال 90 شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زیرساختهای لازم را در جهت تحقق دولت الکترونیک در استان انجام داد تا از این طریق خدمات خود را به مشترکان ارائه دهد.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به برقراری ارتباط الکترونیکی با تمامی شهرستانهای استان تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه های اندازه گیری و مانیتورینگ در هر جای استان توسط تجهیزات الکترونیکی در شرکت آب و فاضلاب روستایی قابل کنترل است.
 
 
وی با بیان اینکه مجهز کردن شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به تجهیزات الکترونیک موجبات خدمات رسانی مطلوب به هموطنان روستایی را فراهم کرده است، افزود: به لحاظ پراکندگی روستاهای استان نارساییهای آبرسانی به روستاها توسط سیستم مانیتورینگ شناسایی و برنامه ریزی دقیق برای رفع مشکلات انجام می شود.

عباسی از راه اندازی بانک اطلاعات GIS  مشترکان آب روستایی در استان خبر داد و اضافه کرد: آبرسانی سیار به روستاهای استان از طریق سیستم GIS قابل کنترل است و به راحتی می توان با استفاده از این سیستم محل تانکرهای آبرسانی در روستاها را رصد کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه ارائه خدمات غیر حضوری به مشترکان آب روستایی تا هفته دولت سالجاری راه اندازی می شود، تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده با اداره پست استان خدمات غیر حضوری در فروش، خدمات پس از فروش و اعتراض به قبوض آب مصرفی توسط 320دفتر ICT روستایی تا هفته دولت راه اندازی می شود تا به مشترکان روستایی خدمات غیرحضوری ارائه شود.
 
برگشت اعتبارات آب و فاضلاب روستایی استان صحت ندارد

وی با اشاره به شائبات به وجود آمده در مورد برگشت اعتبارات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان افزود: برگشت اعتبارات آب و فاضلاب روستایی در سال 89 مربوط به فراهم آوردن زیرساختهای مسکن مهر بود که این شرکت اعلام آمادگی برای فراهم کردن زیرساختها کرده بود.
 
عباسی با بیان اینکه اعتبارات آب و فاضلاب روستایی استان برگشت داده نشده است، اضافه کرد: برگشت اعتبارات ربطی به اعتبارات این شرکت ندارد و چون برای مسکن مهر فرصت گذاشته شده بود این کار میسر نشد و اعتبارات مسکن مهر برگشت خورد.