استاد اقتصاد دانشگاه علوم اقتصادی تهران درمورد قبح ربا گفت: در روایات آمده که هر یک درهم رباخواری از هفتاد بار عمل نامشروع در کنارخانه خدا بدتر است. در قرآن هم خوردن ربا را اعلام جنگ خدا با بنده معرفی کرده است. تندتر از این تعابیر در کتاب و سنت درباره هیچ یک از اعمال ناصواب ذکر نشده است.

حجت الاسلام دکترغلامعلی معصومی‏نیا درمورد تعریف ربا به خبرنگارمهر گفت: ربا هرگونه گرفتن زیاده‎ای از قرضی است که به دیگران می‌دهیم. البته درربای معامله تعریفش فرق می‎کند ولی خود لفظ ربا یعنی زیاده. هرگونه رشد و زیاد شدن ربا است.

وی افزود: در تفسیر آیات قرآن و روایات، هرگونه زیاده‎ایی ربا دانسته شده است. با در نظرگرفتن این تعریف آیات قرآن را بهتر می‎توانیم تفسیر کنیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه علوم اقتصادی تهران در مورد قبح ربا نیز گفت: در روایات آمده که هر یک درهم رباخواری از هفتاد بار عمل نامشروع در کنارخانه خدا بدتر است. در قرآن هم خوردن ربا را اعلام جنگ خدا با بنده معرفی کرده است. تندتر از این تعابیر در کتاب و سنت درباره هیچ یک از اعمال ناصواب ذکر نشده است.

معصومی‎نیا در مورد تأثیرات ربا بر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه هم گفت: ربا باعث می‎شود ثروتمدان بدون اینکه فعالیتی بکنند و در ضرر و ریسک و حوادث فعالیتی شریک شوند فقط سود بگیرند و بر پولشان افزوده می‎شود. وام گیرنده با انواع فشار و مشکلات فرایند سرمایه‏گذاری چه در فعالیت‏های تولیدی و چه مصرفی سهیم است اما ربا دهنده فقط سود پولش را می‎گیرد.

وی افزود: ترویج ربا باعث می‏شود که مردم کارهای خوب را ترک کنند. حضرت رضا(ع) فرمود ترویج ربا باعث می‎شود کارهای خوب ترک شود و دیگر کسی به دنبال انفاق و قرض الحسنه و بخشش نرود. کارهای عام المنفعه که به همه مردم سود می‏رساند ترک می‎شود.

این کارشناس علوم اقتصادی درمورد وضعیت کنونی جامعه ایران در سطوح فردی و سیستماتیک در خصوص ربا و امکان وجود سیستمهای ربوی در برخی از بخش‎ها نیز یادآورشد: به دلیل قانون عملیات بانکداری بدون ربا در کشور ما سیستمهای ربوی نباید وجود داشته باشد. ولی به خاطر اینکه این قانون درست اجرا نشد و مطابق با موازین شرعی اجرا نمی‎شود زیرا درقراردادها بویژه قراردادهای مشارکتی بانکها صوری سازی می‏شود بانکها به جای مشارکت در فعالیت‏های اقتصادی صحیح، ربا در سیستم آنها رخنه کرده است.

معصومی‎نیا تصریح کرد: حتی در بازار و مبادلات و خرید و فروش‎ها و حتی رهن و اجاره حاکمیت نرخ بهره وجود دارد.

وی درمورد اینکه وظیفه مراجع در آگاهی بخشی و مبارزه با رباخواری چیست هم اظهارداشت: چون حکومت ما اسلامی است باید قوانین بر اساس موازین اسلامی تدوین و اجرا شوند. باید ریشه یابی قانون عملیات بانکی بدون ربا را در مورد اینکه چرا به وجود سیستم‏های ربوی در جامعه و بانکهای ما منجر شد بکنیم.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: باید سازمانی مانند شورای نگهبان بر مقررات و آئین‏نامه‏های بانک‎ها نظارت کند. در تدوین و اجرای قوانین باید نهادی از طرف علما و مراجع بر فعالیت‏های بانک‏ها نظارت کنند.اگر می‏خواهیم از آسیب‏های مادی و معنوی رباخواری دور بمانیم باید خیلی در خلط شدن عقود بانکی با ربا دقت کنیم. زیا که پیامبر فرمود ربا در امت من مانند حرکت یک مورچه سیاه در تاریکی، مخفی است.