کلان پروژه فلسفه سیاسی مشاء به مدیریت دکتر مرتضی یوسفی راد در گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هرنوع زندگی سیاسی نیازمند آن است که هم بر بنیان­های مستحکمی استوار گردد و هم از جهت­گیری و هدف­مندی و هدف­گذاری مشخصی پیروی نماید والا دچار بحران فکری و مبنائی شده و دوام و بقاء خود را از دست می­دهد. جامعه­ سیاسی ایران امروز نیز از این امر مستثنا نمی­باشد.

این پروژه اهداف کاربردی زیر را دنبال می کند: الف) حکمت و فلسفه سیاسی مشاء قابلیت دارد به ترسیم و تبیین بنیان­ها و اصول و اهداف زندگی امروزین و جامعه سیاسی ایران برآید و اهداف و غایات مشخص و معینی پیش روی جامعه گذارد تا جامعه بداند به دنبال دست یافتن چه چیزی می­باشد و بداند آمال و آرزوهای آن، در چه چیزهایی معین شده است.

ب) از سوی دیگر هر نوع زندگی سیاسی ازجمله جمهوری اسلامی نیازمند بنا کردن اعمال و رفتارها بر بنیانی فلسفی از ماهیت زندگی و نظم دنیوی می­باشد. فلسفه سیاسی مشاء قابلیت دارد پشتیبان تئوریک این نظام در بقاء و دوام خود باشد.

همچنین این اهداف نظری برای این کلان پروژه درنظر گرفته شده است: هرگونه نظریه پردازی در حوزه علوم و معارف انسانی و اسلامی و زندگی سیاسی ، نیازمند شناسائی ظرفیت ها و قابلیت های علوم اسلامی گذشته و بازنگری و بازسازی آنها در فضای امروز است. فلسفه سیاسی مشاء ازجمله دانش های سیاسی و عملی در حوزه تمدن اسلامی است که هم در گذشته نقش بسزائی در توجیه و تبیین زندگی سیاسی داشته و هم امروز می تواند با بازخوانی و بازنگری آن، پاسخگوی پرسش های اساسی از زندگی سیاسی باشد.

کلان پروژه فلسفه سیاسی مشاء از اهدافی برخوردار است که عبارتند از:

الف: نشان دهد که فلسفه اسلامی همچنان که قابلیت داشته تا در فلسفه عام در سه گرایش مشائی، اشراق و متعالیه ظهور و بروز کند. فلسفه سیاسی اسلامی نیز قابلیت دارد در گرایشات سه گانه ظهور و بروز نماید و حکمت سیاسی مشاء یکی از آن­هاست.

ب: نشان دهد فلسفه سیاسی مشاء از بنیان­های معرفت شناسی و هستی شناسانه و بر اساس و پایه جمع «عقل و وحی» برخوردار بوده و قابلیت دارد زندگی دنیوی و نظم سیاسی را بر آنها استوار سازد.

ج: اصول و اهداف فلسفه سیاسی مشاء تعیین و ارائه شود.

د: نظم سیاسی مطلوب و بنا شده بر بنیان­ها و اصول و اهداف حکمت و فلسفه سیاسی مشاء تعیین و ارائه گردد.

و: حکمت و فلسفه سیاسی مشاء به تناسب نیازها و دغدغه ها و مشکلات امروزین بازخوانی و بازسازی شود.

ه: پیامد اهداف فوق و یا دست­یابی به آنها، امکان تاسیس فلسفه سیاسی جدید مبتنی بر پایه های عقلی و دینی و متناسب با نیازها و پرسش های امروزین فراهم شود.

ی: مقایسه و مطالعه تطبیقی این فلسفه سیاسی با فلسفه های سیاسی دیگر گرایشات در مکاتب اسلامی و غیر اسلامی در سطوح و حیثیات مختلف به ترتیب اولویت صورت گیرد.

نقشه­ علمی این کلان پروژه مطابق با هدف اساسی کلانی است که در آن تعقیب می شود. هدف اساسی این کلان پروژه نظریه پردازی در حوزه فلسفه سیاسی با گرایش مشائی است. رسیدن به این مقصود طی مراحل سه گانه ذیل حاصل می شود:

1 – شناسایی ظرفیت ها وقابلیت های فلسفه مشایی در حوزه حیات دنیوی و زندگی سیاسی

2 – بازنگری از ظرفیت های مذکور با توجه به نیازها و پرسش های جدید

3 – بازسازی و تولید نظریه فلسفی سیاسی متناسب با زندگی سیاسی امروز و با ملاحظه به بنیان های بازنگری شده
 
کلان پروژه فلسفه سیاسی مشاء در دو برنامه ای اول و دوم به اجراء در می­آید: برنامه اول در سه مرحله اجراء می­شود. در مرحله اول مبانی نظری آن پژوهش می­گردد تا تمایزات آن از دیگر گرایشات ـ فلسفه سیاسی متعالیه و ... ـ تبیین گردد.

در مرحله دوم از چیستی آن سخن به میان می آید و مباحثی چون موضوع، اصول، اهداف آن مورد بازشناسی واقع می­شوند و در مرحله سوم با توجه به نیازها و پرسش های امروزین، با رویکرد بازنگری و نقادانه به شناسایی ظرفیت ها – امکانات و محدودیت ها –  آن پرداخته می­شود.

برنامه دوم گستره­ای دیگر کلان پروژه می­باشد و بعد از اتمام برنامه اول، با هدف تأسیس فلسفه سیاسی جدید، فلسفه سیاسی مشاء را متناسب با نیازها و پرسش­های دوره معاصر و با نظر به بنیان ها و اصول و اهداف و غایات آن به بازسازی می­پردازد.