کتاب «اساس الاحکام»، تألیف ملااحمد نراقی به زبان عربی از سوی اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تازگی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «اساس الاحکام» عنوان یکی از تألیفات علامه «ملااحمد نراقی» فقیه، متکلم، ادیب، شاعر و دانشمند شیعه قرن 13 هجری قمری در حوزه اصول فقه است.
 
ملااحمد نراقی مشهور به «فاضل نراقی» چهاردهم جمادی الاخر 1185 هجری قمری در روستای نراق از توابع کاشان متولد شد. وی تحت نظارت و تعلیم پدرش، ملامحمدمهدی نراقی، مشهور به «محقق نراقی» که از برجسته‌ترین فقهای آن عصر و جامع علومی نظیر ریاضیات، نجوم، فلسفه و اخلاق بود، نردبان ترقی اندیشه و ادب را پیمود.
 
از ملااحمد نراقی، کتاب‌ها و رسائل متعددی به یادگار مانده‌اند که معروف‌ترین آنها «معراج السعادة» است. از دیگر تألیفات این اندیشمند می‌توان «عین الاصول»، «تنقیح الاصول»، «مناهج الاحکام یا مناهج الاصول»، «مفتاح الاحکام فی اصول الفقه»، «مستند الشیعة فی احکام الشریعه»، «عوائد الایام من امهات ادلة الاحکام»، «سیف الامة»، «الرسائل والمسائل» و «القضاء والشهادات» را نام برد.
 
کتاب «اساس الاحکام» سخن گفتن از مباحث فقه کاربردی، مضامین «عمل به ظن و حجیت آن» و «حجیت خبر واحد» را که در استنباط احکام شرعی مورد ابتلای فقها و عالمان اسلامی‌اند کاویده و به شکل استدلالی بحث و بررسی کرده است.
 
فصل اول این کتاب درباره عمل به ظن و حجیت آن است. اصالت عدم حجیت ظن بدلیل نهی از عمل به آن و همچنین عدم وجود دلایل عقلی و نقلی در این‌باره در فصل اول بررسی شده است. در این فصل، همچنین، 11 دلیل در رد ادله قائلین به اصالت حجیت ظن آورده شده است.
 
فصل دوم کتاب، درباره حجیت خبر واحد است. در بخشی از این فصل، فاضل نراقی به بررسی ادله‌ای که درباره حجیت یا عدم حجیت خبر واحد ذکر شده، پرداخته است.
 
در فصل سوم، برخی مباحث متعلق به الفاظ، همچون حجیت ظن در لغات، راه‌های ثبوت حجیت لغت، اصالت عدم نقل و اشتراک، بیان وجوه تمییز بین حقیقت و مجاز و... به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
ملا احمد نراقی، در آخرین فصل کتاب خود، به بررسی حکم  دو خبر متعارض پرداخته و وجوه مختلف این تعارض را بررسی کرده است.
 
 کتاب «اساس الاحکام» در 560 صفحه با تیراژ 1500 نسخه و قیمت 12000 تومان از سوی مرکز احیای آثار اسلامی تهیه و توسط اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.