تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست گفت: ایران تنها مسئول 12 درصد از آلودگی دریای خزر است و 88 درصد مابقی به عهده کشورهای روسیه آذربایجان قزاقستان و ترکمنستان است.

عبدالرضا کرباسی در گفتگو با خبرنگار مهرافزود: بیشترین صدمات ناشی از آلودگی دریای خزر از نظر فلزات سنگین و سموم کشاورزی است که از سوی روسیه به دریای خزر وارد می‌شود‌.

وی با بیان اینکه در دریای خزر چیزی به اسم آلودگی نفتی در سواحل ایران وجود ندارد، تصریح کرد: عمده آلودگی نفتی در سواحل کشور آذربایجان است که در هنگام رسیدن به سواحل ایران کمترین تخریب به لحاظ زیست محیطی برای سلامت انسان خواهد داشت‌.

کرباسی اظهار داشت: اما در خلیج فارس روزانه بیش از 1500 نفتکش بزرگ تردد می‌کند که این تردد خود حجم بالای آلودگی را به دنبال دارد‌.

به گفته وی، در سال 1370 بسیاری از این نفتکشها در هنگام بارگیری و یا تخلیه آب توازن خود را به داخل خلیج فارس می‌ریختند که موجب انتقال آلودگی به خلیج فارس می‌شد‌.

کرباسی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد کشتیها چیزی به عنوان تخلیه آب توازن در خلیج فارس ندارند، اظهار داشت‌: آلودگی نفتی عمده در خلیج فارس در زمانی رخ می‌دهد که یک حادثه نفتی اتفاق بیفتد‌.

معاون دریایی سازمان محیط زیست از راه اندازی سیستم ماهواره‌ای برای کشورهای منطقه خلیج فارس خبر داد و اظهار داشت‌: این وسیله ماهواره‌ای آلودگیهای نفتی خلیج فارس به صورت آن لاین قابل پیگیری است‌.