بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَصَیِّرْ
فیه اموری فیهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَى الْیُسْرِ
وَاقْبَلْ مَعاذیرى وَحُطَّ عَنّىِ
الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ یا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحینَ
به نام خداوند بخشایشگر مهربان
خدایا فضیلت شب قدر را در این ماه روزیم گردان
و بگردان کارهایم را در آن از سختى به آسانى
و عذرهایم را بپذیر و گناهم را بریز اى مهربان به بندگان شایسته ات
خدایا فضیلت شب قدر را در این ماه روزیم گردان
و بگردان کارهایم را در آن از سختى به آسانى
و عذرهایم را بپذیر و گناهم را بریز اى مهربان به بندگان شایسته ات
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان
مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در سالهای گذشته به شرح دعای روز بیست و هفتم پرداخته است که در پی می آید:
«اللهم ارزقنی فیه فضل لیله القدر»؛ خداوند متعال در قرآن میفرماید: « لیلهالقدر خیر من الف شهر» یعنی: "شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است”". چرا که در شب قدر قرآن نازل گردید «انا انزلناه فی لیله القدر» و در این شب سرنوشت انسانها رقم میخورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل میکنند « تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» یعنی: "ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از (برای) هر امر و فرمانی در (این شب) نازل میگردند" و این شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است «سلام هی حتی مطلع الفجر») که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم آن فضیلتی را که شب قدر دارد و با توجه به آیات بالا بیان گردید، نصیب ما گرداند.
منظور از «من العسر الی الیسر» چیست؟
«و صیر اموری فیه من العسر الی الیسر»؛ منظور از "من العسر الی الیسر"، "از سختی به سوی آسایش و راحتی" میتواند همان وعده خداوند باشد که دو بار در یک سوره مکرر میفرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»(انشراح ،6) یعنی "به درستی که همراه هر سختی آسانی است". یعنی انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد به حتم در کنار آن آسایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار شاید صبری باشد که خداوند در تحمل آن کار به انسان میدهد تا به آن راحتی و آسایش دست یابد، چراکه خداوند نیز برای بندگانش سختی نمیخواهد بلکه آسایش و راحتی را برای آنان میخواهد.
چنانچه در قرآن میفرماید: «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»(بقره ،185) یعنی :" خداوند برای شما آسانی و آسایش میخواهد و برای شما سختی و مشقت نمیخواهد" چراکه خداوند به انسانها به خاطر ضعیف بودنشان در خلقت تخفیف دهد چنانچه میفرماید: « یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِیفًا» (نساء ،28) یعنی:"خداوند میخواهد بر شما آسان گیرد"
رابطه پذیرش عذر و بخشش گناهان
«اقبل معاذیری و حط عنی اذنب و العذر یا رئوفا بعباده الصالحین»؛ همانطور که در قسمت قبل دعا توضیح داده شد خداوند برای انسانها آسایش و راحتی میخواهد و سختی و مشقت نمیخواهد پس باید یقین داشته باشیم که اولاً خداوند عذرهای ما را میپذیرد، اما باید این نکته را رعایت کرد و آن این است که هنگامی که از روی جهالت و نادانی گناهی را انجام دادیم سریعاً به سوی خداوند بازگشته و به درگاهش توبه کنیم ؛ «ثم یتوبون من قریب»؛ که اگر این عمل را انجام دهیم خداوند نیز توبه ما را پذیرفته و گناهان ما را میآمرزد.
«”فاولئک یتوب الله علیهم» یعنی: " پس خداوند توبه آنان را میپذیرد" و باید این را بدانیم که هیچ کس جز خداوند نمیتواند گناهان ما را بیامرزد «وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ”»(آل عمران ،135) یعنی: " و چه کسی غیر از خداوند گناهان ما را میآمرزد" و ثانیاً هنگامی که خداوند عذر بنده خویش را بپذیرد به یقین گناه او را میآمرزد چراکه وقتی بنده به درگاه خداوند تضرع نموده و بگوید "رب انی ظلمت نفسی فاغفرلی" یعنی: " خدایا من به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش" خداوند نیز در جواب او میفرماید: تو را آمرزیدم که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم که به حق آن نظر رحمتی که بر بندگان صالح خود دارد عذر ما را پذیرفته و گناهانمان را بیامرزد.
نماز شب بیست و هشتم
6 رکعت در هر رکعت حمد و 100 مرتبه آیةالکرسى و 100 مرتبه توحید و 100مرتبه کَوْثَرْ و بعد از نماز 100 مـرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد.