رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که برای شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس جهانی کتابداری و اطلاع رسانی (ایفلا) به فنلاند سفر کرده، در حاشیه این اجلاس با روسای کتابخانه‌های ملی 10 کشور جهان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای مصر، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، یونان، فیلیپین و بنین از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس هستند که جداگانه با رئیس کتابخانه ملی ایران دیدار کردند.

صلاحی در این دیدارها در خصوص همکاری فیمابین در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی و خدمات کتابخانه‌ای با روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای یاد شده گفتگو کرد.

وی همچنین در دیدار با رئیس اجلاس روسای کتابخانه‌های ملی (CDNL) بر توسعه روابط و انتقال تجربیات کتابخانه ملی ایران به کتابخانه ملی کشورهای دیگر تاکید کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست تخصصی ایفلا نیز که امروز برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

همچنین سعیده اکبری داریان از اعضای هیات علمی کتابخانه ملی ایران امروز مقاله پژوهشی خود را ارائه کرد. وی و همکارانش در این مقاله به سنجش کارکردپذیری رکوردهای کتابشناسی کتابخانه ملی براساس مارک ایران با مدل FRBR پرداخته‌اند.

اجلاس روسای کتابخانه‌های ملی، انجمنی مستقل از مدیران ارشد کتابخانه های ملی جهان است که هر سال در کتابخانه ملی کشوری که میزبانی اجلاس ایفلا را برعهده دارد، برگزار می‌شود و کشورهای شرکت کننده در آن، گزارشی از وضعیت کتابخانه ملی خود ارائه می‌دهند.

چشم‌انداز این دوره اجلاس CDNL کتابخانه دیجیتالی جهانی است و کتابخانه ملی ایران نیز با منابع غنی علمی و فرهنگی در این اجلاس حضور دارد.

اجلاس هلسینکی هفتاد و هشتمین کنفرانس جهانی کتابداری و اطلاع رسانی ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) است که از 21 تا 27 مرداد برابر با 11 تا 17 آگوست با حضور کتابخانه‌های ملی کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

نشست آتی (2013) روسای کتابخانه های ملی در سنگاپور برگزار خواهد شد.