معاون فنی و عمران شهرداری تهران گفت: هفته آینده با حضور شهردار تهران بهره برداری از دو کیلومتر بزرگراه یادگار امام به انجام می رسد.

 به گزارش خبرنگار مهر، مازیار حسینی در حاشیه بازدید از بزرگراه یادگار امام (ره) در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که احداث دو کیلومتر بزرگراه یادگار امام (ره) با سبک جدید و به صورت دو طبقه یکی از اقدامات مطلوب شهرداری تهران است که با نتایج خوبی روبرو شده است،گفت: این بزرگراه در دو تراز منفی یک در سطح تندرو و تراز صفر یا همسطح برای دسترسی های محلی و مسیر کند رو ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در مسیر تندرو 6 خط ترافیکی برای حرکت خودرو و دو خط اضطراری ایجاد شده و در مسیر کند رو نیز شش خط ترافیکی و دو پارکینگ برای دسترسی های محلی به وجود آمده است .

حسینی خاطر نشان کرد : در اجرای این پروژه بحث زیست محیطی و کاهش بار ترافیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این دو موضوع به شکل مطلوب رعایت شده است ، همچنین با ایجاد دو سطح تند رو و کند رو در بزرگراه یادگار امام (ره) ، بحث امنیت نیز لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مراحل انتهایی کار از قبیل کارهای زیبایی در حال انجام است ، گفت : با اجرای بزرگراه یادگار امام در دوسطح تند رو و کند رو سبک جدید ساخت بزرگراه در تهران ایجاد شده و از نظر بحث پیوست اجتماعی نیز کاری مهم به انجام رسیده است.

معاون فنی عمران شهرداری تهران اضافه کرد: با اجرای این پروژه در دو سطح تند رو و کند رو معضلاتی همچون آلودگی صوتی و زیست محیطی نیز بر طرف شده و گسست اجتماعی نیز در این مناطق شکل نمی گیرد.

وی با اشاره به احداث اتوبان نواب و ساخت و سازهایی که در آن منطقه به وجود آمد، بیان کرد: ساخت و سازها در آن منطقه هیچگاه با ساخت و سازهای جدید همسان نشد و ما نمی خواهیم با احداث بزرگراه یادگار امام در این مناطق نیز با همین مشکلات روبه رو شویم، و در بحث بزرگراه یادگار امام با ایجاد دو سطح کند رو و تند رو ساخت و سازها به همان شکل قدیمی خود باقی می ماند، مسیر تند رو در طراز منفی یک و قسمت پایینی ایجاد شده که مشکلی برای مردم محلی به وجود نمی آورد و مردم محلی دسترسی های خود را از طریق طراز سطحی و طراز صفر در مسیر کند رو به انجام می رسانند.چرا که بحث ایمنی برای ما بسیار اهمیت دارد به همین دلیل تندرو ها را در طراز پایینی قرار داده ایم تا از بروز تصادفات جلوگیری به عمل آید.

حسینی افزود: با ایجاد تونل گالری در طراز منهای یک و بازشوهایی که روی تونل گالری ایجاد شده دیگر به نصب وسایل تهویه هوا نیاز نداریم و به این ترتیب در هزینه ها صرفه جویی زیادی به عمل آمده ، تابش نور نیز به طور مایل در روزها سبب شده تا هزینه روشنایی در روزهنگام نداشته باشیم.

معاون فنی عمران شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در گذشته عملا محلات طوس، کاروان و هاشمی بافت ترافیکی فرا منطقه ای را داشته که هم اکنون با احداث بزرگراه یادگار امام در همین فاز کنونی ما یک دسترسی مستقیم بین خیابان امام خمینی و بزرگراه یادگار امام در طراز منفی یک برقرار کردیم که در کاهش بار ترافیکی این محلات بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به رضایت شهردار تهران و اعضاء شورای شهر از اجرای این پروژه عنوان کرد: بزرگراه یادگار امام پس از رفع معارض و انتقال پادگان جی در قسمت غرب به میدان فتح و در بخش شرقی به میدان 9 دی متصل می شود.

معاون فنی عمران شهرداری تهران در ادامه با تشکر از همکاری خوب نیروهای مسلح در بحث تملک و رفع معارض برای اجرای پروژه های شهری ، عنوان کرد: در بحث انتقال پادگان جی هم اکنون توافقات اولیه صورت گرفته و با انتقال کامل این پادگان ظرف 18 ماه بزرگراه یادگار امام به میدان فتح و 9 دی متصل خواهد شد.

وی افزود: پس از بهره برداری از این دو کیلومتر، کار با همان روال قبلی ادامه خواهد داشت و در خیابان دستغیب چهار تقاطع غیر هم سطح ایجاد خواهد شد اما در حال حاضر مسیر مستقیم از سطح تند رو به قسمت کند رو وجود ندارد و بر ای دسترسی به سطح تند رو باید لومپ را دور زده و از طریق خیابان امام خمینی وارد مسیر تندرو شویم.

حسینی در ادامه هزینه بهره برداری از این دو کیلوکتر بزرگراه یاد گار امام حد فاصل خیابان آزادی تا پادگان جی را 70 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پیش بینی شده تا بخشی از بزرگراه امام علی(ع) نیز همانند بزرگراه یادگار امام در دوسطح تند رو و کند رو ایجاد شود.

وی با خاطرنشان کردن اینکه در ابتدا قرار بود این اتوبان از خیابان آزادی تا خیابان امام خمینی احداث شود که زمستان سال گذشته طی بازدید اعضاء شورای شهر از پروژه به این نتیجه رسیدیم که آن را تا پادگان جی ادامه دهیم، گفت: ما در ابتدا الویت کار را به حرکت شرقی غربی و حرکت های محلی اختصاص دادیم و ظرف 6 ماه پل های قسمت های شرقی و غربی ساخته شد همچنین دسترسی های محلی نیز به وجود آمد که با این اقدام دو میلیارد تومان صرفه جویی به عمل آمد و سرعت کار در اجرای پروژه نیز افزایش یافت.

حسینی با بیان اینکه احداث بزرگراه یادگار امام یک پرونده 17 ساله بوده که تا سال گذشته پیشرفت فیزیکی آن به دلیل وجود معارضین خصوصا معارضات تاسیساتی و بافت ریزدانه ها 30 درصد بوده است و از سال گذشته تاکنون با تملک معارضین این پیشرفت به 70 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: در این میان وجود کانال انتقال آب قل قلی با بیش از 50 سال سابقه که می توانست با طغیان مشکلاتی برای ساختمان های اطراف بزرگراه یادگار امام به وجود بیاورد یکی دیگر از مشکلات ما بود که این مشکل نیز خوشبختانه با کار کارشناسی شده برطرف شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون دو کیلومتر از پروژه یادگار امام به بهره بردرای می رسد و فاز بعدی کار منوط به انتقال کامل پادگان جی است که به طور قطع با توافقات به عمل آمده تا پایان امسال این پادگان انتقال می یابد.