ورامین - خبرگزاری مهر: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران در تفسیر دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان، قبولی دعای همه بندگان و بهره بردن از اعمال نافله را مهمترین فراز این دعا عنوان کرد.

حجت الاسلام سید محسن محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طلب نشان دادن راه درست از خداوند برای رسیدن به پیشگاه حضرت حق، دیگر فراز این دعای پر مضمون است.

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

اَللّهُمَّ وفّر حَظّی فیهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَ اکِرمْنی فیهِ بِاِحْضارِ المَسائِلِ، وَ قََرِّب فیهِ وَسیلَتی اِلَیکَ مِن بَینِ الوَسائِل، یا مَن لا یَشْغَلُهُ اِلحاحُ المُلِحّینَ.

ای خدا، در این روز اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب به سوی حضرتت نزدیک ساز؛ ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.

وی با اشاره به فراز اول دعا که "ای خدا در این روز اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عنایت کن" افزود: نوافل یعنی آن چیزهایی که اضافه بر واجب است؛ اگر بگوییم نوافل نماز، یعنی نماز مستحبی؛ ما یک نماز واجب داریم و یک نماز مستحب، این نمازهای واجب هر کدام نافله هایی دارد که بیشتر از نماز واجب است و نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا هر کدام دو رکعت نماز نافله دارد.

نوافل ارج  الهی را نصیب انسان می کند

امام جمعه موقت ورامین  بیان داشت: بدیهی است که واجب، واجب است؛ انسان تکلیفی را که  واجب است باید انجام دهد و منت هم ندارد، زیرا وظیفه است، اما آن چیزی که بصیرت و ارزش به عمل می دهد و ارج و قرب الهی را نصیب انسان می کند، نوافل است.

وی ادامه داد: در این فراز می خواهیم خدا به ما توفیق دهد که از نوافل بهره مند شویم، بدیهی است که نوافل و مستحباتی که انسان انجام می دهد، کشش بنده به سوی خدا را نشان می دهد که انسان برای بندگی خدا، اکتفا به واجبات نمی کند و به خاطر همین است که نوافل اثر خاصی در زندگی انسان دارد و نورانیت خاصی به انسان می بخشد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بدیهی است که روزه، صدقه، انفاق و نماز مستحبی چیزهای اضافه بر واجبات است که هر کدام انجام شود، صفای باطن و درون و روشنی  قلب را به انسان عنایت می کند و در واقع اجر الهی را برای انسان رقم می زند.

وی با اشاره به فراز دوم این دعا که می گوید " خدایا مرا به اجابت خواسته هایم گرامی بدار" و با طرح سئوال "احضار مسائل چیست"؟ افزود: احضار مسائل می تواند چیزهای مختلفی باشد؛ مانند اینکه به جای گفتن "خدایا آن چیزی که موجب رضای تو است و تو می خواهی در این راه توفیق داشته باشیم"، بگوییم، "خدایا اگر در مقابل مخالفان و اهل منازعه قرار گرفتیم، بتوانیم پاسخ مناسب دهیم".

انجام خواسته های خداوند توفیق الهی است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران تصریح کرد: خداوند خواسته است که دعا و نماز بخوانیم، روزه بگیریم و عبادت کنیم و این توفیق الهی است تا آن چیزی را که خدا از ما خواسته انجام دهیم.

وی افزود: انسان پس از مرگ در عالم قبر مورد سئوال قرار می گیرد؛ ملائکه و مأموران الهی در مورد خدا و اعتقادات انسان از او سئوال می کنند، از خدا می خواهیم آن روز که در پیشگاه ملائکه قرار می گیریم، بتوانیم به سئوالات پاسخگو باشیم.

وی افزود: احضار این  مسائل در دعا می تواند این باشد که خدا به انسان توفیق دهد که در برابر مخالفان و معاندان پاسخگو باشد، از دین و اعتقادات خود دفاع کند، هم در دنیا بتواند آن چیزی که خدا از او خواسته را انجام دهد و هم در عالم قبر و قیامت پاسخگوی فرشتگان الهی باشد.

وسیله به معنای "تقرب جستن" است

امام جمعه موقت ورامین با اشاره به فراز سوم دعا که "خدایا از میان وسائل، وسیله رسیدن به حضورت را نزدیک کن" عنوان کرد: در این فراز از خدا می خواهیم یکی از این وسایل را در اختیار داشته باشیم  تا زودتر به خداوند تقرب پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه "وسیله به معنای "تقرب جستن"یا چیزی که باعث تقرب می شود، است" افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه 110 نهج البلاغه فرمودند: "بهترین چیزی که انسانها را می تواند به خدا نزدیک کند، ایمان به خداست" و این ایمان، ایمان به پیامبر خدا(ص)، جهاد در راه خدا، برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، حج، صله رحم و صدقه های پنهانی است و اینها وسائل قرب الهی هستند و انسان را به خدا نزدیک می کند.

حجت الاسلام محمودی اظهار داشت:مصادیق "وسیله" از نگاه قرآن و اهل بیت(ع) فراوان است؛ وسیله نزدیکی به خداوند این است که از فرمانهای خداوند اطاعت کنیم، به قرآن ایمان بیاوریم و با قرآن مأنوس شویم.

مهمترین وسائل در پیشگاه حضرت حق، ائمه معصومین(ع) هستند

وی افزود: یکی از مهمترین ابزار و وسائل در پیشگاه حضرت حق، ائمه معصومین(ع) هستند که ما به آنها توسل پیدا می کنیم؛ دعای توسلی که می خوانیم همین است، در واقع اگر توسل به پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) پیدا می کنیم معنی اش این نیست که از ائمه حاجت می خواهیم.

رئیس شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران ادامه داد: آنها را در پیشگاه خدا واسطه قرار می دهیم و به مقام و عظمت ائمه در پیشگاه خدا متوسل می شویم و ائمه را به عنوان بندگان خاص، در پیشگاه خدا مطرح می کنیم تا خدا سخن و دعای ما را بپذیرد و حاجتمان را بر آورده سازد.

وی به روایتی از پیغمبر خدا(ص) اشاره کرد که فرمودند: "ائمه ما از فرزندان امام حسین(ع) هستند؛ کسانی که آنها را اطاعت کنند خدا را اطاعت کردند و کسانی که آنها را معصیت کنند خدا را معصیت کردند، آنها دستگیر مطمئن هستند".

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: پیغمبر خدا(ص) می فرماید که وسیله برای تقرب به خدا، ائمه هدی  و اهل بیت(ع) هستند؛ امروزه تفکر منحوس وهابیت، متأسفانه در سرزمین حجاز با استفاده از سرمایه های مسلمانان، زشت ترین تفکرات را به خورد جامعه اسلام می دهد.

ائمه واسطه ای برای  فیض الهی هستند

وی افزود: یکی از بحثهایی که مطرح می شود این تفکرات غلط  است؛ عده ای ما را مشرک می دانند و به ما تهمت شرک می زنند و می گویند "چرا شما به ائمه هدی و اهل بیت(ع) این گونه توسل پیدا می کنید"؟ و پاسخ این است که ما به ائمه برای اینکه حاجت ما را بدهند توسل پیدا نمی کنیم و ائمه(ع) واسطه ای برای  فیض الهی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دستور قرآن است که از این واسطه های فیض الهی  در پیشگاه خدا چون آبرو دارند استمداد می طلبیم؛ در واقع باید وسائل را در پیشگاه خداوند واسطه قرار دهیم و یکی از وسائل، ائمه معصومین(ع) هستند.

وی ادامه داد:بنابر این، موضوعی که وهابیها مطرح می کنند و تفکر ما را به عنوان یک تفکر زشت می دانند و به ما  تهمت شرک می زنند، به هیچ وجه مورد قبول نیست.

حجت الاسلام محمودی با  اشاره به فراز پایانی دعا که "ای خدایی که اگر همه بندگان هم بیایند در خانه تو، اصرار پافشاری کنندگان تو را مشغول نمی کند" افزود: در این فراز دعا بیان می شود که خداوند به همه توجه دارد و حاجت همه بندگان را مستقیم می شنود و دعاهایشان را مستجاب می کند.