شهرری – خبرگزاری مهر: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران گفت: در استان تهران به غیر از شهر تهران 29 نماز با صلابت جمعه اقامه می شود که تا پایان سال، چهار شهر جدید از نعمت نمازجمعه بهره مند می شوند.

حجت الاسلام سید صالح یاسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، به ذکر نام این شهرها پرداخته و افزود: "واوان" در شهرستان اسلامشهر، "باغستان" در شهرستان شهریار، "شریف آباد" در شهرستان پاکدشت و "رودهن" در شهرستان دماوند، این چهار شهر هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور حدود 700 نمازجمعه برپا می شود که یکی از برکات جمهوری اسلامی به مردم همین اقامه نمازهای جمعه می باشد که عین کلام حضرت امام است  که "نماز جمعه از عنایات حق تعالی به مردم است".

نماز جمعه یک نماز حکومتی است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران ادامه داد: نماز جمعه یک نماز حکومتی بوده و در حقیقت، متعلق و منصوب به ولایت است.

وی بیان داشت: ائمه جمعه با واسطه یا بی واسطه منصوب از سوی مقام معظم رهبری هستند و این استدعا از مردم می شود که کمک کنند تا نمازی پرشکوه در هر شهری برگزار شود، چرا که از ابتدا مردم در بحث نمازجمعه همه کاره بودند و در حال حاضر نیز همین طور است.

حجت الاسلام یاسینی اضافه کرد: ستادهای نماز جمعه مردمی هستند که بدون هیچ گونه چشمداشت و توقعی عضو ستاد و خادم دیگران می شوند؛ سیاستی را شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دنبال می کند مبنی بر این که فعالیت ستادهای نمازجمعه می بایست مدون باشد.

دعوت به همکاری نیروهای جوان و خوش فکر در ستادهای نمازجمعه

وی تأکید کرد: ستادهای نمازجمعه باید بر اساس دستورالعمل و آئین نامه ابلاغی و تحت چارچوب و چارت اعلام شده کار کرده و یکایک افراد حاضر پس از طی آموزش های لازم مرحله به مرحله فعالیت خود را مدون کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران افزود: این توقع از ائمه جمعه می رود که از نیروهای جوان و خوش فکر دعوت به همکاری کنند و زمینه حضور آنها در ستادهای نماز جمعه را فراهم آورند.

وی گفت: در برخی شهرها بسیار خوب عمل شده، اما متأسفانه در برخی شهرها چنین نبوده و هنوز نتوانسته اند به آن چه که مدنظر است دست یابند؛ به هر حال می بایست با استفاده از ابزار و امکانات جدید و روشهای نوین از فضاهای رسانه مجازی بهره برده و نقش بیشتری را در جامعه داشته باشند.

امام جمعه فقط امام جمعه نیست

حجت الاسلام یاسینی اظهار داشت: قطعا امام جمعه فقط امام جمعه نیست، ایشان علاوه بر مسئولیت اقامه نماز جمعه به عنوان عضو اصلی شورای اداری، مسئول شورای فرهنگ عمومی، مسئول ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، مسئول ستاد احیای زکات و ستاد اقامه نماز نیز هست.

وی اضافه کرد: مسئولیتهای دیگر امام جمعه، هماهنگ کننده حضور روحانیون در شهر، مسئولیت امور مساجد و عضو اصلی شورای خاص ادارات مثل شورای آموزش و پرورش،  شورای ورزش و شورای مشارکتهای بهزیستی است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران عنوان کرد: برخی از ائمه محترم جمعه، شوراهای ستادهای ذکر شده را فعال کرده اند و برخی از شوراها فعال نیستند و بخشی از تقصیر غیرفعال بودن آنها به گردن امام مسجد است در صورتی که وی می توانسته آن را فعال تر کرده و بهتر مسائل را دنبال کند، البته در استان تهران همه شوراها به نوعی فعال هستند.

در ورامین مساجد توسعه پیدا کرده و مصلا احداث نشده است

وی سپس عدم وجود مصلی در ورامین را مورد اشاره قرار داده و ادامه داد: شاید در ابتدا توجه جدی به این مسئله نشده است که این مسجدی که در حال حاضر نماز جمعه در آن اقامه می شود، مسجد است نه مصلا که در حقیقت در ورامین مساجد توسعه پیدا کرده و مصلا احداث نشده است.

حجت الاسلام یاسینی گفت: در عین حال آنچه در ورامین مطرح است این نکته محسوب می شود که ورامین مصلا ندارد؛ مسجد جامع 700 ساله با نظارت میراث فرهنگی دارد و مسجد صاحب الزمان(عج) مسجد محوری شهر ورامین است ولی هیچ یک مصلای نماز جمعه نیستند.

شورای شهر ورامین در سال آخر خود زمین مصلای این شهر را یادگار بگذارد

وی افزود: اخیرا با پیگیری های صورت گرفته و همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری ورامین، در حال واگذاری قطعه زمینی برای ساخت مصلا در ورامین هستیم که توقع از شورای اسلامی شهر این است که در آخرین سال تصدی شورای سوم، یادگار و باقیات صالحاتی از خود به جا بگذارند که ان شاءالله مردم ورامین بتوانند بهره کافی را برده و بتوان مصلایی در شأن مردم شریف و ولایتمدار ورامین ایجاد کرد.

احداث مصلا در 10 شهر و پیگیری احداث مصلا در شهرهای استان تهران

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران تصریح کرد: البته در شهرستان ورامین چهار نمازجمعه داریم که در شهرهای قرچک، خیرآباد و جوادآباد نیز پیگیر تملک زمین جهت احداث مصلا بوده و در برخی شهرها مانند قیامدشت، بومهن، خاورشهر، پرند، نسیم شهر، گلستان، نصیرشهر، باقرشهر، حسن آباد و صفادشت در حال احداث مصلا هستیم.

وی ادامه داد: در فیروزکوه زمین تملک شده و ان شاءالله به زودی شاهد احداث و آغاز عملیات اجرایی ساخت خواهیم بود، در آبسرد نیز تاکنون زمینی تملک نشده و هنوز یک سال بیشتر از راه اندازی نماز جمعه در آن نگذشته است.

حجت الاسلام یاسینی اظهار داشت: در برخی شهرها مانند ملارد، زمین تملک شده ولی اقدامی صورت نگرفته است که ستاد نمازجمعه و امام جمعه محترم می بایست با پیگیریهای بیشتر، اقدام عملی صورت دهند.