وکلای یولیا تیموشنکو رهبر مخالفان دولت اوکراین اعلام کرده‌اند که وی به زودی دادخواستی را در خصوص حکم زندان خود به قضات دادگاه حقوق بشر اروپا تقدیم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، تیموشنکو نخست وزیر پیشین اوکراین اعلام کرده است که حکم قضایی وی اقدامی سیاسی و بازداشت وی غیرقانونی است.

وی که هم اکنون به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است در اکتبر سال گذشته به اتهام سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ اعلام کرده است که درخواست نخست وزیر پیشین اوکراین را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورتیکه اثبات شود سیستم قضایی اوکراین در پرونده تیموشنکو تخلف کرده، دادگاه حقوق بشراروپا می‌تواند مجازات‌هایی را برای اوکراین در نظر بگیرد، چرا که اوکراین از امضا کنندگان کنوانسیون حقوق بشر اروپا است.

تیموشنکو یکی از چهره‌های شاخص انقلاب نارنجی اوکراین در سال 2004 بود. بسیاری از سیاست‌مداران اروپایی  در اعتراض به حکم زندان تیموشنکو مسابقات فوتبال 2012 در اوکراین را تحریم کردند.

تیموشنکو اعلام کرده که زندانی شدن وی تنها به دلیل انگیزه‌های سیاسی بوده و مقامات اوکراینی توجهی به شرایط نامناسب جسمی وی نمی‌کنند.