گزارشهاي رسيده حاكي از آن است كه يك مقام اسرائيلي در ديدار خود با مقامات چيني در پكن در خصوص برنامه‌ هسته‌ اي ايران و همچنين فروش تسليحات به آن كشور گفت‌وگو خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل ازروزنامه اسرائيلي جروزالم پست ، ران پروسورRon Prosor ، مديركل وزارت امور خارجه رژيم اسراييل طي  هفته جاري به چين سفر خواهد كرد تا گفتگوهاي استراتژيك با مقامات چيني را دنبال كند . 

 يكي از مسايلي كه انتظار مي‌رود پروسور در ديدار با مقامات پكن در خصوص آن مذاكره كند، برنامه‌ي هسته‌ اي ايران و احتمال ارجاع آن به شوراي امنيت سازمان ملل است كه اسرائيل به دنبال آن است تا با فشار بر چين آن كشور را به عنوان عضو دائمي شوراي امنيت وادار كند كه از حق وتوي خود در مقابل برنامه هسته اي ايران خود داري كند. 

همچنين تحليلگران بر اين عقيده هستند كه مقام اسرائيلي ياد شده در اين سفر درصدد است تا با مذاكره در مورد فروش تسليحات هسته اي اسرائيل به چين آن كشور را به همكاري در زمينه پرونده هسته اي ايران ترغيب كند.

لازم به ذكر است كه شائول موفاز وزير جنگ رژيم اسرائيل نيزاين هفته به واشنگتن سفر كرد تا با مقامات آن كشور در باره موضوع اختلاف برانگيز فروش تسليحات به چين مذاكره كند.

وي اين هفته با مقامات وزارت خارجه آمريكا گفتگوهائي را در راستاي پايان دادن به درگيري و اختلاف بر سر فروش تسليحات به چين انجام داده است.

لازم به ذكر است كه وزارت دفاع آمريكا، پنتاگون از جولاي سال 2004 در راستاي اعتراض به روابط نظامي چين و اسرائيل ديدار مقامات خود از اسرائيل را ممنوع كرده است.

 آمريكا با فروش تسليحات از سوي اسرائيل به چين مخالف است زيرا معتقد است فروش اينگونه تسليحات مي تواند توازن قوا را در منطقه اقيانوس آرام به نفع چين بر هم زند كه اين مساله خوشايند آمريكا و متحدان منطقه اي اش از جمله تايوان،ژاپن و كره جنوبي نيست.