بجنورد - خبرگزاری مهر: کارشناس مسئول واحد حیات وحش و آبزیان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: جفت مناسب برای یوزپلنگ پناهگاه میاندشت جاجرم یافت شده است.

بهروز جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جفت مناسب برای یوزپلنگ نر موجود در سایت تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی واقع در میاندشت جاجرم یافت شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا یک توله یوزپلنگ ماده در استان سمنان به دام شکارچیان افتاده است، اظهار داشت: به علت اینکه این توله دیگر قابلیت بازگرداندن به طبیعت را ندارد، هماهنگی‌های لازم برای انتقال آن به سایت تکثیر و پرورش میاندشت جاجرم در حال انجام است.

جعفری اضافه کرد: توله‌های یوزپلنگ در صورتی که پیش از 2 سالگی از طبیعت جدا شوند، قابلیت شکار را از دست داده و دیگر امکان زندگی آن‌ها در زیستگاه‌های طبیعی بسیار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: یوزپلنگ نر موجود در سایت تکثیر و پرورش میاندشت جاجرم نیز 2 سال پیش و در حالی که توله‌ای چند ماهه بود از شکارچیان گرفته شده و به محل فعلی منتقل شد.

این مسئول گفت: هم اکنون مقدمات و هماهنگی‌های لازم برای انتقال این توله یوزپلنگ ماده به سایت میاندشت جاجرم در حال انجام است و پس از انتقال این یوز، عملا فاز دوم تکثیر یوزپلنگ با حضور یک جفت یوزپلنگ ایرانی در این پناهگاه آغاز می‌شود.

یادآور می‌شود در سال 87 با توجه به حساسیت موضوع حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، سازمان حفاظت محیط زیست پیشگیری از نابودی جمعیت این حیوان را ضروری تشخیص داد و یک سایت برای پرورش و تکثیر یوزپلنگ آسیایی و طعمه‌های آن در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم با هدف حفظ، تکثیر و مطالعه بیشتر بر روی این گونه با ارزش ایجاد شد.

اجرای پروژه تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت با جذب اعتبار و حصارکشی 250 هکتار از منطقه در سال 1387 به طور رسمی آغاز و در همان سال با انتقال یک قلاده یوزپلنگ ایرانی به این مرکز شروع شد.

در مرحله اول اجرای این طرح محدوده‌ای به وسعت 120 هکتار در منطقه دوشاخ واقع در ضلع شمال شرقی پناهگاه حیات وحش میاندشت برای این منظور جانمایی شد.

در ششم آذر سال 1387 مرحله نخست اجرای پروژه سایت تکثیر یوزپلنگ در منطقه پناهگاه حیات وحش میاندشت به اتمام رسید و یک قلاده یوزپلنگ ایرانی نر با حضور جمعی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، رییس بخش گربه سانان و نمایندگان سازمان جهانی مربوط در این سایت رهاسازی شد.

در ادامه اجرای این طرح، مساحتی 125 هکتاری برای پرورش طعمه یوز در این منطقه احداث شد و عملا مساحت سایت تکثیر و پرورش یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به 250 هکتار افزایش یافت.

هم اکنون سایت پرورش یوزپلنگ میاندشت، مجهزترین سایت کشور محسوب می‌شود و از ویژگی‌های مهم این سایت این است که یوز ماده می‌تواند در محیط محصور آن، طعمه گیری را به توله‌های خود آموزش دهد.

در این سایت علاوه بر محدوده 120 هکتاری نگهداری یوزپلنگ، 125 هکتار نیز به بخش طعمه گیری یوز اختصاص دارد که این فضا برای یوز مادر فرصت و امکان آموزش طعه گیری به توله‌ها را فراهم می‌کند.