رشت - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به اینکه تعاون و همکاری لازمه پویایی اقتصادی و عدالت اجتماعی جامعه است، گفت: برای بالندگی تولید و صنعت در نظام اسلامی باید تعاونی ها را بیشتر فعال کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله زین العابدین قربانی امروز در جمع تعاون گران استان به مشکلات اقتصادی غرب اشاره کرد و افزود: محوریت سرمایه و اهمیت ندادن به تعاون زوال غربی ها را باعث شده که والستریت نشانه بارز آن است.

وی همچنین بر بیشتر شدن فعالیتهای تعاونی در استان تاکید کرد و افزود: برای رشد و شکوفایی گیلان تعاونی ها باید از توانمندیهای اقتصادی استان به ویژه در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری بیشتر استفاده کنند تا معضل بیکاری در جامعه کاهش یابد.

نماینده ولی فقیه در گیلان ادامه داد: مبادا برخی افراد با سوء استفاده از تعاونی ها، رانت های اقتصادی تشکیل و موجب نا امنی اقتصادی جامعه شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز در این دیدار گفت: در حال حاضر 25 هزار و 800 نفر در دو هزار و 170 تعاون استان به فعالیت مشغول هستند.

خلیل حنیف به نقش تعاون در اقتصاد اشاره کرد و افزود: شیوه تعاون یکی از نهضتهای موفق عصر حاضر است که منشا تحولات اساسی در بهبود وضع زندگی جوامع مختلف قرار گرفته و در قانون اساسی کشور نیز به عنوان دومین بخش از اقتصاد، در کنار دو بخش خصوصی و دولتی قرار دارد.

وی در ادامه به مهمترین وظایف تعاون از قبیل توزیع عادلانه کالا و خدمات، کاستن از فشار تورم بر دوش طبقات کم درآمد، جلوگیری از اضمحلال پیوندهای اجتماعی، مبارزه با فقر، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، گسترش روحیه همکاری و تعاون در اجتماع، تشویق به پس‌انداز و تمرکز آن، کاستن هزینه ‌های تولید، ایجاد اشتغال و ... اشاره کرد و یادآورشد: هر یک از این موارد می‌ توانند به عنوان عاملی از عوامل توسعه مورد توجه قرار گیرند و موثر باشند.