رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در اردیبل» گفت: زمانی در حوزه هنری بر این باور بودیم که باید خاطرات انقلاب و دفاع مقدس را نشر بدهیم اما باور نداشتیم که این خاطرات به 150 چاپ هم می‌رسد و الان باور داریم که اگر خاطرات، خوب نوشته شود و خوب نشر پیدا کند مردم از آنها استقبال می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ انقلاب در اردبیل» که چهارشنبه شب (15 شهریور) در حوزه هنری برگزار شد با تاکید بر لزوم نگارش خاطرات انقلاب شهرهای مختلف کشور اظهار کرد: روشن است که مردم این استان چه تاثیراتی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند و باید بتوانیم با آثاری از این دست نسل های بعدی را با مجاهدت ها و رشادت ها و شهیدان راه انقلابمان آشنا کنیم.

وی با اشاره به دست نوشته رهبر انقلاب بر کتاب «پایی که جا ماند» افزود: این کتاب اثری است از استان کهگیلویه و بویر احمد و کتاب «دا» نیز از خوزستان است و کتاب‌های دیگر نیز که به فروش بالا و استقبال مخاطبان رسیده است هر کدام روایت‌گر مجاهدتها و مبارزات یک استان است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: باید مقاومت‌ها و تظاهرات‌ها و هدایت عالمان دینی و رفتاری که مردم نسبت به جامعه خود داشته‌اند و رهبری امام نسبت به جامعه در دوران انقلاب نوشته شود.

خاموشی ضمن بیان خاطراتی در زمینه اهمیت رهبری امام خمینی (ره) عنوان کرد: انقلاب ما بر اساس فکر و مسوولیت دینی بنا شده و بر اساس همین تکلیف ایجاد شده است.

وی گفت: زمانی در حوزه هنری بر این باور بودیم که باید خاطرات انقلاب و دفاع مقدس را نشر بدهیم اما باور نداشتیم که این خاطرات به 150 چاپ هم می‌رسد و الان باور داریم که اگر خاطرات، خوب نوشته شود و خوب نشر پیدا کند مردم از آنها استقبال می کنند.

او با تاکید بر این که بیداری اسلامی که امروز در جهان به وجود آمده است مولود انقلاب است، گفت: تاکید من بر واژه بیداری اسلامی است چرا که انسان بدون وحی انسان نیست و انسان امانیسم است.

هشدار نسبت به پدیده شوم مصادره تاریخی

همچنین در این مراسم سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان اردبیل با تاکید بر این که اردبیل آینده درخشانی دارد، گفت: نظیر استان اردبیل را در هیچ جای کشورمان نداریم مگر عنایتی که خداوند به خاک رضوی بخشیده است و استان اردبیل مناسب با کرامت و تاریخ خود باید مدیریت داشته باشد.

او با بیان این که باید تاریخ کشورمان را خودمان بنویسیم، گفت: مصادرات تاریخی پدیده بسیارشومی است که خودش را نشان داده است و احتیاج به تفکر داریم که این غافله عظیم تاریخی کجا حرکت می‌کند.

وی  افزود: جای کتابی همچون تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل بسیار خالی بود و اسنادی که نویسنده در این کتاب جمع کرده است بسیار با ارزش است و زمانی احساس نیاز به این اسناد می‌شود.

عاملی با اشاره به این که کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل همچنان کامل نیست، گفت: بسیاری از بزرگان هستند که از آنها مصاحبه گرفته نشده است و نویسنده و تولید کنندگان کتاب باید نقدها را به جان بخرند و از طرفی هم از کسانب که انتقاد دارند می‌خواهم کتاب را شهید نکنند چرا که اثری بسیار ارزشمند و ماندگار برای استان اردبیل است.

«تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل» منبع مناسبی برای دانشجویان است

در ادامه این مراسم، ناطق، رییس حوزه هنری استان اردبیل نیز با بیان این که بعضی روزها می‌آیند اما از خاطرات پاک نمی‌شوند و ماندگارند، گفت: در این کتاب نقطه عطفی وجود دارد و آن 23 بهمن 57 است که در استان اردبیل 23 نفر از هموطنان اردبیلی در درگیری با شهربانی به شهادت می‌رسند.

وی ادامه داد: ضرورت پرداختن به نقش شهرستان‌ها در انقلاب اسلامی از سوی حوزه هنری بسیار خوب درک شده است و کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل نیز می‌تواند منبع مناسبی برای دانشجویان و محققین باشد.

ناطق تولیدات فرهنگی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در حوزه هنری اردبیل دارای جایگاهی ثابت دانست و افزود: مخاطبان و مردم اردبیل نیز با حمایت‌هایشان حوزه هنری این استان را در ثبت آن چه در اردبیل اتفاق افتاده است همراهی می کنند چرا که نباید به چند کتاب اکتفا کنیم و مطمئن باشیم کتاب های بیشتر و بهتری در زمینه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس اردبیل در راه خواهد بود.

پیوست مستندات تاریخی ما به منابع مورخان غربی

علی درازی نویسنده کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل» نیز در این مراسم با بیان این که تاریخ نگاری چه در ایران قبل از اسلام و چه ایران بعد از اسلام مانند سایر علوم رشد و بالندگی نداشته است، گفت: بر همین اساس بسیاری از مستندات ما حتی در تاریخ معاصر هم به منابع و کتاب‌های مورخان غربی پیوست خورده است.

وی ادامه داد: طبق آماری که بخش تاریخ دانشگاه هاروارد ارائه می کند در بخش تاریخ شفاهی رژیم پهلوی حدود شصت هزار ساعت با عوامل مختلف این رژیم اعم از درباریان، وزراء، نمایندگان مجلس، نظامیان و سایر سطوح مصاحبه انجام گرفته است و این درحالی است که موسسه ایرانیکا و یا دانشگاه های لندن ، پاریس و آمستردام هم کارهای دیگری از این دست انجام داده اند.

این نویسنده و تاریخ پژوه با بیان این که آمار ارائه شده تلنگری است برای موسسات فرهنگی ما تا بدانند که در مجامع علمی و دانشگاهی غرب، زیر نظر سسیستم های امنیتی آنها  چگونه برای ما تاریخ می نویسند، عنوان کرد: مسوولان بدانند اگر خودمان تاریخمان را ننویسیم، برایمان تاریخ می نویسند.

وی ضمن تشکر از حوزه هنری و دفتر مطالعات و پایداری امور استان‌های حوزه هنری برای تلاش‌ها و کمک‌هایی که در طول تولید کتاب داشته‌اند، گفت: هم اکنون آثاری دیگری همچون نقش شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان در مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خاطرات آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و تاریخ فرقه دموکرات آذربایجان رادر دست تولید دارم.

حجت‌السلام شیخ ابوذر بیداری از مبارزین و فعالان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در این مراسم به ذکر خاطراتی از مبارزاتش در دوران رژیم ستم شاهی پرداخت.

همچنین رحیم نیکبخت، پژوهشگر اردبیلی به بیان سخنانی درباره تاریخ اردبیل و فرهنگ مردم این خطه از کشورمان پرداخت.

کمال‌الدین پیرموذن (نماینده مردم اردبیل در مجلس) با بیان این که اگر انقلاب اسلامی آسیب ناپذیر است به برکت اردبیل و نیاکان ما است، خاطراتی به زبان آذری از مبارزات دوران پیش از انقلاب اسلامی برای حضار روایت کرد.

«عسکر شاهی» شاعر اردبیلی نیز در این مراسم سخن گفت و چند شعر به زبان آذری برای حضار قرائت کرد.

در پایان این مراسم کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل» با حضور افرادی همچون حجت‌السلام و المسلمین سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس، حجت السلام ابوذر بیداری، و علی درازی نویسنده کتاب و اهدای لوحی یادبودی از سوی محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری به نویسنده کتاب، رونمایی شد.