یک روزنامه چینی نسبت به استفاده سیاسی آمریکا از نشست مجمع همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدای آمریکا در این باره به نقل از روزنامه دولتی چین می نویسد: هیلاری کلینتون روز جمعه پس از پایان سفر شش روزه خود به آسیا وارد شهر ولادی وستک شد. وزیر خارجه آمریکا در تور آسیایی خود بیشتر به موضوع اختلاف ارضی چین با همپیمانان آمریکا در منطقه پرداخت.

این روزنامه به آمریکا هشدار می دهد که از نشست رهبران منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای تمرکز بر اختلافات سیاسی استفاده نکند.

در مطلب "گلوبال تایمز" روزنامه ارگان حزب کمونیست چین آمده است: انتظار می رود نشست مجمع همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) که 21 کشور در آن عضو هستند و 40 درصد از جمعیت جهان، 54 درصد از اقتصاد و 44 در صد تجارت جهانی را در اختیار دارد بر تقویت رشد اقتصادهای منطقه ای تمرکز کند. اما ظاهرا مناقشات دریای چین جنوبی در اولویت هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در این نشست برای آزار و اذیت چین خواهد بود.

این روزنامه می نویسد: آمریکا نباید از این نشست برای اعمال فشارهای سیاسی مانند طرح اختلافات مرزی استفاده کند زیرا که این اقدام  می تواند به متشنج تر شدن اوضاع در منطقه منجر شود.

صدای آمریکا می نویسد: به نظر می رسد که رهبران چین و آمریکا در حل اختلافات در خصوص نزاع دریای چین جنوبی در جریان نشست دو روزه خود  در اوایل این هفته در پکن پیشرفت های نداشتند اما کلینتون قول داد تا حتی به قیمت تشدید اختلافات با چینی ها بر منافع آمریکا پافشاری کند.

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا از متحدین خود رهبران جنوب شرقی آسیا خواسته است تا با اتخاذ موضعی واحد در برابر چین ایستادگی کنند و این در حالی است که چینی ها ترجیح می دهند با کشورهایی که اختلافات ارضی دارند بطور جداگانه گفتگو کنند و این موضع آنها را تقویت خواهند کرد.

گفتنی است هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا وارد ولادی وستک شده تا در این نشست شرکت کند.

انتظار می رود وی در دیدار از روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور درباره تحولات در سوریه نیز گفتگو کند.

همچنین جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا نیز از دیگر شرکت کنندگان در نشست اپک است که وارد این شهر شده است.