مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با تشریح جزئیات شکست انحصار خارجی‌ها در طرح‌های گوگردسازی پالایشگاه‌ها از حذف گوگرد از ترکیب فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: اولین پالایشگاه ملی نفت با سرمایه‌گذاری 1.3میلیارد دلاری ساخته می‌شود.

فرهاد احمدی در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های اجرای طرح توسعه در پالایشگاه‌های موجود نفت، حذف گوگرد از ترکیب تولید فرآورده‌های نفتی است، گفت: با راه‌اندازی طرح‌های بهبود کیفیت در پالایشگاه تندگویان تهران روزانه 110 تن گوگرد، پالایشگاه بندرعباس 120 تن گوگرد و در طرح توسعه پالایشگاه شازند روزانه 640 تن گوگرد تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اعلام اینکه همچنین با راه‌اندازی واحدهای تولید گرانول و بسته بندی گوگرد تولیدی پس از دانه بندی و بسته بندی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود، تصریح کرد: در این طرحها برای نخستین بار، ایران به دانش فنی واحدهای گرانول سازی گوگرد دست یافت و با این اقدام به انحصار برخی از شرکتهای اروپایی پایان داده است.
 
این مقام مسئول همچنین در خصوص ساخت اولین پالایشگاه ملی نفت ایران، توضیح داد: نباید فراموش کنیم که پیمانکاران ایرانی از سابقه بیش از 50 ساله در ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌های نفت برخوردار هستند .
 
وی با تاکید بر اینکه بعد از جنگ تحمیلی تمامی مراحل بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌ها بدون حضور شرکتهای خارجی توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام شد، اظهار داشت: حتی پیمانکاران و سازندگان داخلی سابقه ساخت واحدهای پالایشگاه نفت در خارج از کشور (ترکمن‌باشی ترکمنستان) را هم دارند.
 
احمدی با  یادآوری اینکه در سال‌های گذشته هم اجرای طرح "کراس" در پالایشگاه نفت تهران و تبریز توسط مجموعه پیمانکاران ایرانی اجرایی شد، بیان کرد: مهمترین هدف از ساخت اولین پالایشگاه ملی نفت دستیابی به دانش فنی و لیسانس واحدهای فرآیندی پالایش نفت است.
 
به گفته این مقام مسئول در این صورت امکان خودکفایی در مجموعه واحدهای پالایش نفت ایران فراهم می‌شود و در مراحل خودکفایی، ساخت کالا و تجهیزات هم گام‌های بلندی برداشته می شود.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در پاسخ به این سوال مهر مبنی بر اینکه اولین پالایشگاه ملی نفت ایران در قالب کدام یک از طرح‌های پالایشگاهی اجرا می‌شود؟، گفت: بر اساس ابلاغ وزارت نفت قرار است اولین طرح ملی پالایشگاهی ایران در قالب پالایشگاه میعانات گازی پارس اجرایی شود.
 
وی با بیان اینکه برای ساخت این پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای هم برآورد سرمایه گذاری 1.3 میلیارد یورویی شده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با دستیابی به دانش فنی بومی در مدت 3.5 تا 4 سال عملیاتی شود.
 
احمدی، تاکید کرد: در مجموع در صورت ساخت این پالایشگاه نفت با دانش فنی بومی، امکان خودکفایی کامل در صنعت پالایش نفت فراهم می‌شود.