محمد خزاعی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را وسیع‌ترین رویداد فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و جمعی از اهالی رسانه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت عنوان کرد: این جشنواره وسیع‌ترین رویداد فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی است که به مدت دو ماه در 70 منطقه مرزی کشور برگزار می‌شود. این رویداد از سی‌ویکم تا هفتم مهرماه در کرمان و همزمان در مناطق مرزی کشور برپا خواهد شد به طوری که همه مردم ایران درگیر این جشنواره می‌شوند یکی از برکات جشنواره حضور در مناطق مرزی و محروم است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سوم تا هفتم مهرماه جشنواره فیلم مقاومت در کرمان با نمایش فیلم‌ها برگزار خواهد شد تلاش این است که برنامه گسترده‌ای برای برپایی این رویداد داشته باشیم همچنین از تاریخ دوازدهم تا بیست و دوم مهرماه جشنواره دانش‌آموزی مقاومت به دبیری حبیب احمدزاده در مناطق زلزله‌زده برگزار می‌شود که در این مراسم هنرمندان برجسته سینما هم حضور دارند.

خزاعی ادامه داد: در فاز بعدی جشنواره مقاومت که از پانزدهم تا آخر آبانماه برگزار می‌شود ما در 9 کشور برنامه نمایش فیلم و برگزاری جشنواره را خواهیم داشت که از میان این کشورها می‌توان به مالزی، کنیا، بوسنی، ارمنستان، لبنان، ترکیه، فلسطین و... اشاره کرد.

وی عنوان کرد: این دوره جشنواره در دو ماه برگزار می‌شود. حامیان این رویداد عبارتند از انجمن انقلاب و دفاع مقدس، موسسه روایت، استانداری کرمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان سینمایی، صداوسیما و...  جا دارد از همه این مراکز و سازمان‌ها برای همکاری و همیاری این جشنواره سپاسگزاری کنیم.

خزاعی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در 9 بخش برگزار خواهد شد. در بخش مسابقه ایران 12 فیلم با یکدیگر رقابت می‌کنند و آثار "عطر ولایت" و "قلاده‌های طلا" در بخش خارج از مسابقه حضور دارند. 24 اثر در بخش کوتاه و 25 فیلم در بخش مستند با یکدیگر رقابت می‌کنند. در بخش بین‌الملل فیلم‌های بخش ویژه عماد مغنیه حضور دارند که خوشبختانه مورد استقبال فیلمسازان قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به بخش جلوه‌گاه نور(شهدای ترور) گفت: در این بخش از جشنواره مقاومت تولیدات خوبی انجام شده است و برنامه ریزی آن بر عهده شورای سیاستگذاری بوده است. 20 فیلم نیز در بخش مسابقه این بخش به نمایش در می‌آید. بخش فیلمنامه نویسی (قلم طلایی) نیز به آثار سینمایی، سینما-ویدئو اختصاص دارد.

خزاعی ادامه داد: نشست‌های تخصصی این دوره جشنواره با حضور کارشناسان و مدیریت اکبر نبوی در سالن گفتگوی هتل پارس کرمان برگزار می‌شود همچنین نشست‌های نقد در سینما، فیلمنامه‌نویسی و کارگاه‌های آموزشی نیز از دیگر برنامه‌های جنبی این بخش است.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت بیان کرد: در بخش بزرگداشت‌های این جشنواره از قاسم بخشی مستندساز فعال و یکی از همکاران شهید آوینی تقدیر می‌شود. همچنین در بخش تکریم‌ها نیز رضا ایرانمنش، مرحوم حسینی(تهیه کننده فیلم ملکه) و حسن نجاریان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: نشست با مهمانان خارجی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر یک از روزهای جشنواره به نام یک شهید نامگذاری شده که عنوان آنها قطعا برکاتی به همراه دارد و این وظیفه ماست که از این عزیزان به نوعی تقدیر کنیم. کتاب "تماشاگه راز" به همت حسن معززی‌نیا در این جشنواره منتشر می‌شود که در آن مقالات شهید آوینی در ارتباط با دفاع مقدس جمع آوری شده است.

خزاعی در ارتباط با آسیب‌های جدی سینمای دفاع مقدس گفت: این جشنواره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود اما باید مسئولان به موضوع آسیب‌های جدی در زمینه سینمای دفاع مقدس توجه ویژه داشته باشند. متاسفانه در این سینما مضامین از منظر فیلمسازانی نو و بدیع که هویت ایرانی و شرقی ندارند در آثار سینمایی دیده می شود که هیچ کدام از المان‌ها و ارزش‌های موجود در آنها نیست و فیلمساز نیز ادعا می‌کند با این آثار به زبان جهانی نزدیک شده است.

وی تاکید کرد: زبان جهانی باید همراه با ایدئولوژی و توجه به ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس باشد. در همین راستا باید در عرصه بین‌الملل بسیار فعال عمل کنیم زیرا رسانه سینما تاثیرگذار است و مسئولان فرهنگی در این زمینه باید سیاست گذاری فرهنگی انجام دهند. البته شمقدری رئیس سازمان سینمایی در عرصه بین‌الملل فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

خزاعی افزود: موسسه روایت و انجمن انقلاب و دفاع مقدس از فیلم بعدی فیلمساز برگزیده این جشنواره تا سقف 400 میلیون حمایت می‌کند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که فیلم‌های دفاع مقدس در اکران نیز نیاز به حمایت دارند. باید از تبلیغات آنها نیز در اکران حمایت شود تا بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در این حوزه شود.

وی در پایان به برنامه‌های جنبی این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی، جلسات هم اندیشی فیلمسازان خارجی با مسئولان فرهنگی برای تولیدات مشترک و حضور خانواده شهید عماد مغنیه از دیگر بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره است.