مشهد - خبر گزاری مهر: در حالی که فن آوریهای جدید روز به روز اطراف ما را پرمی کند و پزشکان هر روز هشدارهای جدیدی از ابتلا به انواع بیماریها از جمله سرطان به ما می دهند، باید بدانیم سرطان مرگ آور نیست به شرط آن که برخی موارد بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، درست است که در اثر استفاده از موبایل یا زندگی در نزدیکی دکل های فشار قوی برق در معرض خطرهستیم و زباله های شهری و کودهای شیمیایی آب مصرفی ما را آلوده کرده است ولی توجه به برخی موارد پیشگیرانه می تواند احتمال بروز بعضی از انواع سرطان را کاهش دهد.

با توجه به اینکه تلاش سیستم پزشکی درمورد این بیماری بردو پایه پیشگیری و تشخیص زودرس بنا شده در نتیجه شناخت راه‌های پیشگیری از سرطان درروند مقابله با آن می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: سرطان نوعی بیماری است که با مصرف مناسب مواد غذایی و کنترل وزن، ورزش و تغییر نحوه زندگی قابل پیشگیری است و با توجه به مخارج بالای درمان مناسب‌ترین شیوه برخورد با بیماری پیشگیری از آن است

رضا ملک زاده بیان کرد: ما توقع نداریم به کشورهای پیشرفته که کاهش 8 تا 12 درصد در مرگ و میر ناشی از سرطان دارند برسیم و در نیمه راه هستیم اما باید هر چه بیشتر در این زمینه اطلاع رسانی شود.

فرهنگ سازی برای پیشگیری ازسرطان ضرورت دارد

وی فرهنگ پیشگیری را حلقه مفقوده سرطان دانست افزود: کاهش مرگ و میر در تصادفات از 24 هزار به 18 هزار با فرهنگ سازی و آموزش مستمر در ایران اتفاق افتاده است و در مورد سرطان با اطلاع رسانی صحیح می توانیم این رقم را از 40 هزار به نصف برسانیم.

وی تاکید کرد: شرایط بومی و نوع تغذیه در سرطان گوارش بسیار موثر است و در ایران آبهای آلوده و آلودگی های رادیو اکتیو نیز وجود دارند که از فاکتورهای ایجاد سرطان هستند.

80 درصد داروهای سرطان در ایران ساخته می شود

ملک زاده اظهارکرد: داروهای مورد نیاز برای سرطان 80 درصد در ایران ساخته می شود و اکثر داروهای جدید که برند خارجی دارند از نظر ورود دارو مشکلی ندارند، اما گران هستند.

وی تاکید کرد: در پنج سال اخیر بیمه حمایت خوبی برای تامین داروی بیماران سرطانی داشته است و دستگاههای درمانگر سرطان در دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه های اصفهان، شیراز و مشهد راه اندازی شده است.

نظام ثبت سرطان در ایران به صورت منطقه ای اثر بخش است

رئیس مرکز تحقیقات گوارش تهران در خصوص غربالگری در ایران گفت: در ایران غربالگری باید منطقه ای انجام شود و هزینه های بالای غربالگری و نا آشنایی مردم با آن سبب می شود که غربالگری ملی در کشور بی نتیجه بماند.

وی گفت: تا کنون در ایران در گروه زنان در دبیران آموزش وپرورش و زنان سرپرست خانوار کمیته امداد غربگری انجام شده است اما غربالگری در سطح وسیع تر و برای هر سرطانی ضروری به نظر نمی رسد.

وی در رابطه با نظام ثبت سرطان در ایران گفت: تجربیات  نشان داده است که راه اندازی نظام ملی در ایران منابع مالی و انسانی وقت بسیار زیادی دارد وکار غیر ممکنی است ومخصوصا تداوم آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش تهران در مورد برخی علل سرطان گفت: وجود نیترات که از آلاینده های محلول در آب است به عنوان یکی ازعوامل بروز سرطان توسط تصفیه خانه های معمولی تصفیه نمی شود.

وی در رابطه با آبهای آلوده شهری تاکید کرد: نیترات به عنوان عامل اصلی اختلال در فرآیند اکسیژن رسانی به سلولهای بدن است و خصوصا برای زنان باردار و کودکان اختلالات جدی ایجاد می کند و نیترات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: در شهرهای بزرگ نفوذ کودهای شیمیایی نیتراته باعث افزایش میزان نیترات در سفره های زیر زمینی می شود واین در حالی است که 90 درصد آب آشامیدنی از سفره های زیر زمینی تامین می شود.

وی افزود: فاکتورهای موثر در زندگی اجتماعی افراد برای ابتلا به سرطان وضعیت تغذیه، آلودگی هوا، تغییرات ژنتیکی، امواج الکترو مغناطیس هستند.

دکل های برق و آنتن های رادیویی در ایجاد غده سرطان موثر است

وی در رابطه به تاثیر امواج الکترو مغناطیسی موجود در اطراف محل زندگی افراد گفت: این امواج که ممکن از دکل های برق وآنتن های رادیویی و تلفن همراه در اطراف شما وجود داشته باشند در تشکیل غدد سرطانی نقش زیادی دارند.

وی در خصوص اعتبارت تعلق گرفته به درمان سرطان گفت: در آمریکا مخارج سرطان تقریبا برابر با پروژه های "ناسا" است و در کشور ژاپن اولین برنامه اقتصادی تشخیص سرطان در مراحل اولیه است و ایران در نیمه راه قرار دارد.

سرطان مری شایع ترین سرطان در خراسان رضوی

ملک زاده یادآور شد: سرطانهایی که درمان سختی دارند سرطان پانکراس و معده است و در شمال ایران، نیمه شرقی و خراسان رضوی سرطان مری شایع ترین سرطان است.

وی در رابطه با ابتلا معتادان به سرطان گفت: احتمال ابتلا معتادان به تریاک به سرطان معده ، مری و ریه و همچنین سرطانهای مثانه وحنجره بسیار بالاست.

وی بیان کرد: در سرطان مری هنوز بقای طولانی و چشمگیری نداشته ایم و میزان مرگ و میر بالایی دارند و در زنان سرطان پستان در رتبه اول ابتلا قرار دارد.

افزایش خطر بروز سرطان با هورمون پروژسترون

فریبا اسراری مدیر مرکز بیماریهای پستان در پایگاه گرین اسپرینگ دانشگاه جان هاپکینز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وراثت عامل بروز 10 درصدی در ابتلا به سرطان پستان است.

وی تصریح کرد: مواردی مانند تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی،افزودن هورمون استروژن توسط دارو های هورمونی در دوران یائسگی خطر بروز سرطان را در زنان بیشتر می کند.

اسراری یاد آور شد: زنان در دوران یائسگی باید از اثر داروهای هورمونی مطلع شوند و از اینگونه داروها استفاده نکنند.

وی گفت: قرص های حاوی استروژن، پروژسترون دارند که سرطان زا هستند البته قرصهای موجود در بازارایران با ترکیبات بدن از نظر فیزیو لوژیکی هماهنگ هستند اما  قرص هایی که پروژسترون بالا دارند می تواند خطر ساز باشد.

وی تاکید کرد: مصرف قرص های خوراکی ضد بارداری تاثیر چندانی در افزایش سرطان پستان ندارند ولی در زنان زیر 35 سال خیلی کم در ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارند.

سرطان پستان در ایران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود

مدیر مرکز بیماری‌های پستان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گفت: سرطان پستان در ایران بیشتر در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود که درمان سخت تری دارد.

وی گفت: برخی تحقیقات  نشان می دهد هورمون درمانی با ترکیب  استروژن و پروژسترون در ابتلا به سرطان پستان موثراست  و مصرف استروژن به عنوان جایگزین هورمونی در هنگام یائسگی و قبل از آن در کسانی که سابقه ژنتیکی دارند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

چاقی زنان ریز فاکتور ابتلا به سرطان است

اسراری تاکید کرد: در آموزش روشهای صحیح زندگی به زنان باید روی ریز فاکتورهایی مثل چاقی تاکید کرد و زنان باید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان تحرک بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص امکانات پزشکی موجود در زمینه سرطان در ایران افزود: ایران هنوز امکانات خوبی در این زمینه ندارد ولی پزشکان بسیار خوبی دارد که در صورت تجهیز بیمارستان ها به موفقیت بیشتری خواهند رسید.

اسراری  گفت: آسیب های اجتماعی ازعوامل خطر ساز ابتلا به سرطان است از جمله سرطان دهانه رحم در زنان که از اختلالات جنسی نشات می گیرد و در صورت فرهنگ سازی می توانیم شیوع آن را کاهش دهیم.

وی در رابطه با تلفن همراه گفت: تشعشات رادیو اکتیو حاصل از تلفن همراه موجب تغییر در فعل و انفعالات بدن شده و می تواند در مغز ایجاد تومور کند اما تاثیر آن بر سرطان پستان به اثبات نرسیده است.

گزارش: زهره رنگ آمیز