کردکوی - خبرگزاری مهر: تابستان و طرح اردوهای بسیج سازندگی به پایان رسید، طرحی که با الهام گیری از آموزه های دفاع مقدس، غبار محرومیت را از روستاهای گلستان زدود و ردپایی از فرهنگ دفاع مقدس را از خود به جا گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت مسجد، غسالخانه، اعزام گروه پزشکی و درمانی، ساخت زائر سرا، تعمیر و مرمت مدرسه و ... با بهره گیری از روحیه جهادی و فرهنگ ناب دفاع مقدس از جمله اقدامات انجام شده در طرح اردوهای بسیج سازندگی است.

روستای قانجق شهرک از توابع شهرستای گالیکش که بسیجیان به همراه اهالی روستا مشغول باسازی امام زاده ای در این روستا بودند که سال ها هیچ بنایی نداشته است.
 
عباس خسروی جانشین سپاه پاسداران شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اینکه بسیج سازندگی عرصه عملی ظهور و بروز فرهنگ بسیجی است و به بیانی دیگر بسیج سازندگی میدان عمل است ما جوانان بسیجی  با هدف کار و تلاش برای به ظهور رساندن دانسته هایشان و محرومیت زدایی در روستاهای دور افتاده وارد میدان کرده ایم.
 
وی در ارتباط با فعالیت بسیج سازندگی در روستای قانجق شهرک بیان داشت: کاری که بسیجیان در این روستا انجام دادند مرمت امام زاده ی بابا جعفر که هزینه های ساخت آن با کمک مردم ،هیئت امنا و اداره اوقاف و امور خیریه تامین شده است در حال انجام است و همچنین مرمت و بازسازی خانه مستمندان از دیگر کارهای است که بسیج سازندگی در این روستا وارد میدان شده است.
 
روستای یورت کاظم و روستای معرکه محله  از توابع شهرستانه های گالیکش و مینودشت  نیز از روستاهایی بودند که تیم پزشکی و دانشجویان در آن مشغول فعالیت بودند.
 
 
حسن ملک حسینی مسئول بسیج سازندگی سپاه نینوا استان گلستان در این زمینه گفت: ما امسال توانسته ایم سه روستا را تحت پوشش قرار دهیم که از جمله روستای معرکه محله،امام عبد... و ملاشی است.
 
وی افزود: نزدیک به 25  نفر از دانشجویان از سراسر استان و دانشگاه های مختلف در این طرح شرکت کرده بودند که با برگزاری کلاس های مختلف برای اهالی روستا به مدت 15 روز به فعالیت پرداختند.
 
وی عشق و علاقه ی خاصی که در این اردو ها وجود دارد عامل تاثیر گذار شرکت در این اردو ها دانست و ابراز داشت: کسانی که وارد این اردو ها می شوند اول هیچ هدفی ندارند اما به مرور زمان هدف های معنوی خاصی برغای آن ها مهم می شود که باعث علاقمندی برای شرکت در طرح های بسیج می شود.
 
مسئول بسیج سازندگی سپاه نینوا استان گلستان گفت: این طرح به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و مشارکت دادن آنان در عرصه های عمران و توسعه مناطق محروم روستایی ، کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه و فراهم ساختن زمینه های پایداری و توسعه منابع ملی با فرمان مقام معظم رهبری و همکاری ادارات خدمات رسان در جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت جوانان و فراهم کردن زمینه و عرصه مناسب برای فعالیت نیروهای داوطلب بخصوص جوانان ایجاد شد.
 
حسن ملک حسینی مسئول بسیج سازندگی سپاه نینوا استان  در رابطه با عملکرد بسیج سازندگی در شهرستان بندر ترکمن گفت:حدود 2500 نفر در این طرح 15 روزه شرکت کرده اند که روزانه 158 نفر در فعالیت های مختلف مشغول به کار شدند.
 
وی افزود: دانش آموزان با شرکت در این اردوها فضای آموزشی را باسازی می کنند که خود در آن به تحصیل می پردازند و که این باعث ایجاد روحیه نشاط خاصی می شودو آنان را برای عرصه های گروهی بعدی آماده می کند.
 
وی بیان داشت: بسیج سازندگی با ایجاد برنامه های فرهنگی در کنار باعث می شود تا جوانان و نوجوانان ما در کارهای فرهنگی و هنری و دینی و مذبی به  پیشرفت های خوبی دست پیدا کنند.
 
 
در ادامه پارسا مسئول بسیج خواهران بندر ترکمن نیز گفت: بسیج خواهران بندر ترکمن  با همکاری بسیج سازندگی استان برای ایجاد خدمات آموزشی به  مردم مناطق  محروم  و خدمات رسانی به روستا های که دور از شهر قرار گرفته اند اردوهای 15 روزه ای در روستاهایی همچون قره تپه ،سفر حاجی و پیشه حاجی که فاقد امکانات آموزشی مورد نیاز است انجام داده است.
 
وی از جمله اقدامات خود را اجرای کلاس های همچون احکام ،نقاشی،قلاب بافی ،خیاطی  که از اول تیر ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه داشت عنوان کرد.
 
وی افزود: در این روستا ها با توجه به اینکه روزهای اول برگزاری کلاس است استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

روستا های رادکان و کنداب شهرستان کردکوی ازجمله  روستا هایی بودند که طرح بسیج سازندگی در آن ها اجراشد و نیروهای بسیج سازندگی در این روستا ها خدماتی همچون ساخت سقا خانه و زائر سرا، ساخت خانه بهداشت، ساخت مسجد و غسالخانه و همچنین اعزام گروه پزشکی و درمانی و مبارزه با تب کنگو و ایجاد پایگاه های بسیج روستایی بودند.
 
سید احمد حسینی بخشدار مرکزی کردکوی گفت: بسیج همیشه نسبت به مسائل مهم و حساس توجه خاصی داشته است و تقریبا در تمام طرح های محرومیت زدایی که در روستا ها انجام شده است نقش بسیار پر رنگی داشته است.
 
وی  با اشاره به خدمات بسیج سازندگی افزود: از جمله خدماتی که بسیج روستایی در روستا های  کردکوی انجام داده است ساخت مسجد، حمام ، ساخت غسالخانه و زائر سرا  در روستای رادکان، ساخت مدرسه ، احداث پایگاه بسیج ،تعمیرات خانه های مسکونی مردمی که در سطح بسیار پایینی زندگی می کنند، توزیع ارزاق بین مردم مستضعف و نیازمند و احداث خانه بهداشت و همچنین فرستادن اکیپ های بهداشتی و در مانی به روستا های دور افتاده  است.
 
 
وی بیان داشت: به دلیل اینکه اغلب  نیرو های بسیجی خود  از طبقه مستضعفین هستند بهتر می توانند مشکلات مردم را درک کنند و مشارکت آنان در کمک به مردم محروم باعث می شود تا نتیجه عملکردش بسیار خوب باشد.
 
بخشدار مرکزی کردکوی در ارتباط با روستاها ی کردکوی ابراز داشت: بخش مرکزی کردکوی شامل 31 روستا است که از این بین 9 روستای آن جمعیتی بالای 1500 نفر دارد و روستاهایی هم هستند مثل یساقی که شش هزار نفر در آن زندگی می کنند و بقیه روستا های ما جمعیتی پایین تر از 1500 نفر دارند.
 
وی  افزود: برخی از روستا های ما در کوهپایه ها واقع شده اند  که از جمله روستا های محروم ما به حساب می آیند .
 
حسینی در ادامه گفت: روستاهایی همچون کنداب، رادکان، دراز نو ،چمن ساور ،حاجی آباد ،جهان نما و مرس چشمه از جمله روستاهای محروم ما است که از این بین روستاهایی مثل جهان نما و مرس چشمه ورادکان از جمله روستا های  فصلی ما است که در فصل های بهار ،تابستان و اوایل پاییز بعد از برداشت محصول به دلیل نبود مقطع متوسطه و نبود صرفه اقتصادی و همچنین مشکلات راه در زمستان خالی  و یا از جمعیت کمی برخوردار است.
 
گلستان هزار روستا دارد و همزمان با هفته دفاع مقدس نیز بیش از هزار برنامه فرهنگی در استان از جمله در روستاها اجرا می شود.