ماریو بارگاس یوسا نویسنده سرشناس و برنده جایزه ادبی نوبل از پرو، مجموعه‌ای از مقاله‌هایش را که در طول 50 سال همکاری با روزنامه‌ها منتشر شده بود، در قالب یک کتاب منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افه، این کتاب که یوسا آن را «سنگ محک» نامیده، مجموعه‌ای از آثار روزنامه نگاری او از سال 1962 تا 2012 است.

یوسا که از زمانی که خیلی جوان بود شروع به همکاری با روزنامه‌ها کرد، این مجموعه سه جلدی را که نشان دهنده فعالیت 50 ساله‌اش است، دیروز رونمایی کرد.

آنتونیو مونه ویراستاری این مجموعه سه جلدی را برعهده داشته که به مناسبت 50 سال کار روزنامه نگاری یوسا منتشر شد. او این مجموعه را یک «زندگینامه خودنوشت و مقاله‌های سیاسی روشنفکرانه» خواند و گفت این کتاب درس‌های تاریخی 50 سال اخیر را ارایه می‌کند.

این کتاب که بیش از 4500 صفحه است، شامل مقاله‌های یوسا است و دو سوم مطالب آن پیش از این در کتاب‌های سیاسی یوسا منتشر نشده بود.

یوسا گفت فعالیت روزنامه نگارانه برایش یک ضرورت زندگی بوده و غذای کار ادبی‌اش را فراهم کرده است. او افزود بیشتر اثار ادبی‌اش را برمبنای دستاوردهای روزنامه نگاری‌اش خلق کرده است.

وی گفت وقتی شروع به روزنامه نگاری کردم این حوزه با ادبیات بسیار نزدیک بود و نویسندگان بزرگ اسپانیایی زبان با روزنامه‌ها همکاری می‌کردند، اما امروز تکنولوژی این روند را تغییر داده و همه کارها تخصصی شده است.

یوسا با تاکید بر این که باور دارد روزنامه نگاری برای حفظ نقد اجتماعی ضروری است گفت هیچ راهی بهتر از آزادی مطبوعات برای تعیین پایبندی یک کشور به دموکراسی وجود ندارد.

این مقاله‌ها به نوعی زندگینامه خودنوشت یوسا نیز هست چون تاریخ‌نگاری 50 سال زندگی تاریخی ادبیات اسپانیایی زبان و آمریکای لاتین را در برمی‌گیرد.

در جلد نخست این مجموعه یوسا از کامو و سزار والجو سخن گفته و مقاله‌های او نشان دهنده نویسنده جوانی است که عقاید چپ‌گرایانه دارد؛ از انقلاب کوبا حمایت و از مبارزان الجزایری دفاع می‌کند. در شماری از مقاله‌ها که بعد از این دوره نوشته شده او از نظرات اصلاح اجتماعی دفاع می‌کند و به تحسین مارگارت تاچر نخست وزیر وقت بریتانیا می‌پردازد و از قانونی سازی مواد مخدر در آمریکای لاتین دفاع می‌کند.

یوسا سال‌ها با روزنامه ال پایس همکاری کرده است و هنوز یک ستون در این روزنامه معتبر اسپانیایی زبان دارد.