گمیشان - خبرگزاری مهر: دو هزار و 700 کیلومتر رودخانه در گلستان جریان دارد که هزار و 500 کیلومتر آن نیاز شدید به لایروبی دارد و به دلیل لایروبی نشدن بسیاری از رودخانه های استان به نیزار تبدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود اعتبار از جمله مشکلات برای اجرای طرح لایروبی رودخانه های گلستان است، این درحالیست که لایروبی رودخانه برای پیشگیری از خسارتهای ناشی از سیل امری ضروری است.

امسال بیش از 15 فقره سیل در گلستان به وقوع پیوست که تنها در سیل تیرماه بیش از 95 میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف استان وارد شده است.

رودخانه گمیشان از جمله رودخانه هایی است که به گفته شهروندان به دلیل نیمه کاره ماندن طرح لایروبی به نیزار تبدیل شده و نگرانی از بالا آمدن و آبگرفتگی شهر بر اثر بارندگی شدید وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان در این زمینه گفت: رودخانه گمیشان از مرکز شهر عبور می کند و سالانه خسارتی ناشی از آبگرفتگی به مردم وارد می کند.

ایرج حیدریان افزود: بنا به تصمیمی که در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گرفته شد، لایروبی بخشی از این رودخانه انجام و طرح جامع سیل رودخانه گمیشان نیز تهیه شد.

وی عنوان کرد: در گمیشان دو مسئله مهم حائز اهمیت است که زهکش های قسمت شمال و شمال شرقی از جمله مسائلی است که در آبگرفتگی شهر اهمیت دارد.

وی بحث تنظیف رودخانه را مسئله دیگر بیان کرد و گفت: تنظیف رودخانه از وظایف حوزه شهرداریهاست که بخشی از طرح لایروبی با کمک آب منطقه ای و شهرداری انجام شد.

وی افزود: در حوزه رودخانه گمیشان، مسئله آزادسازی حریمها باید مورد توجه قرار گیرد و در صورتی که این مسئله محقق نشود، امکان لایروبی پروژه ممکن نیست.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان یادآور شد: از دو هزار و 700 کیلومتر رودخانه هزار و 500 کیلومتر برای لایروبی در اولویت هستند و سالانه باید پنج میلیارد تومان تامین اعتبار شود، در حالیکه اکنون سالانه 500 کیلومتر از مسیر رودخانه های استان باید لایروبی شود.

حیدریان گفت: تغییر اقلیم، بارندگی های نقطه ای که از ظرفیت مجاری رودخانه ها بیشتر است، سبب بروز سیلاب می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان از تهیه طرح جامع کنترل سیلاب استان خبر داد و گفت: این طرح در دست اقدام است.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به بروز سیلاب سالجاری استان گفت: امسال 15 فقره سیل در استان به وقوع پیوست که بیش از 90 میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده است.

رسول حسام در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: یکی از عوامل مهم بروز سیل، تغییر اقلیم است، شدت بارشهای بالا در فواصل کوتاه مدت و دخالت در طبیعت از دیگر عوامل محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: عدم رعایت نکات ایمنی و تجاوز به حریم های رودخانه نیز از دیگر عواملی است که در بروز سیلاب تاثیر دارند.

حسام از شناسایی روستاهای پرخطر سیل در استان خبر داد و گفت: 33 روستای پرخطر شناسایی شده و طی برنامه چهارساله روستاهای واجد شرایط باید تجهیز شوند.

مدیرعامل مدیریت بحران گلستان یادآور شد: در جریان سیل اخیر استان 23 میلیارد و 800 میلیون تومان برای بازسازی پروژه های خسارت دیده به استان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر، بیشترین میزان خسارت به اماکن مسکونی وارد شده است، بر لزوم بیمه واحدهای مسکونی تأکید کرد.

حسام با اشاره به طرح جامع سیلاب استان عنوان کرد: محدودیتهای اعتباری سبب شده تا طرح جامع سیل با چالش هایی مواجه شود که نیازمند توجه و اعتبارات ملی است.

به گزارش مهر، سیل هر ساله خسارتهای زیادی به گلستان وارد می کند و به همین دلیل سرمایه مردمی و ملی در معرض خطر است، از اینرو لزوم توجه ملی و تامین اعتبارات لازم برای رفع مسائل و مشکلات و لایروبی رودخانه ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.