خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: با انصراف وزیر خارجه سابق آلمان از نامزدی حزب سوسیال دموکرات ها در انتخابات پارلمانی آینده، وزیر دارایی سابق این کشور به عنوان رقیب اصلی "آنگلا مرکل" وارد گود رقابت ها شد.

در پی انصراف "فرانک والتر اشتاین مایر" از نامزدی حزب سوسیال دموکرات ها برای انتخابات پارلمانی آینده، حزب مخالف آلمان روز گذشته در ادامه تلاشهای خود برای برکناری صدراعظم، "پر اشتاین بروک" وزیر دارایی سابق این کشور را به عنوان رقیب "آنگلا مرکل" در انتخابات سال آتی انتخاب کرد.

رسانه های آلمانی نیز از انصراف فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی فراکسیون پارلمانی سوسیال دموکرات ها در رقابت های انتخاباتی سال آینده خبر دادند. 

معرفی نامزد انتخاباتی حزب سوسیال دموکرات برای پست صدراعظمی آلمان درحالیست که حزب مخالف آلمان از تصمیم خود برای اعلام رقیب انتخاباتی مرکل در اواخر سال جاری یا ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی خبر داده بود.

به نوشته آسوشیتد پرس، "زیگمار گابریل" رئیس حزب سوسیال دموکرات نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که پر اشتاین بروک 65 ساله نامزد مناسب این حزب است، زیرا در انتخابات آتی قوانین سختگیرانه بانکها و بازارها نقش حیاتی را ایفا می کند.

با وجود آنکه دولت آلمان سرسخت ترین مخالف انتشار اوراق قرضه یورو است، وزیر دارایی پیشین این کشور که رقیب اصلی مرکل در انتخابات آتی بوده از طرح برخی کشورهای اروپایی برای انتشار اوراق قرضه مشترک یورو حمایت کرده است.
 

اعلام نامزدی سوسیال دموکرات برای شرکت در انتخابات پارلمانی 2013 درحالیست که کمیته های ایالتی سوسیال دموکرات ها در روزهای گذشته خواستار تعیین نامزد نهایی این حزب پیش از پایان سال جاری شده بودند.

در صورت عدم کسب اکثریت آرا در انتخابات سپتامبر 2013، حزبی که بیشترین کرسی ها را در اختیار دارد، مامور تشکیل دولت ائتلافی خواهد شد.

پر اشتاین بروک اوایل این هفته نیز با ارائه طرحی از بانک های بزرگ اروپایی خواست تا با تاسیس یک بسته نجات مالی 200 میلیارد یورویی به جای وابستگی به کمک های مالیات دهندگان بر بحران مالی منطقه یورو فائق آیند.

وزیر دارایی پیشین آلمان از طرح برخی کشورهای اروپایی برای انتشار اوراق قرضه مشترک یورو حمایت کرده و گفته است: اتحادیه اروپا باید برای مقابله با بحران مالی منطقه یورو به صورت مستقیم دخالت کند.

اظهارات پیر اشتاین بروک که یکی از مهم ترین رقبای آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان در انتخابات سال آینده به شمار می رود در حالی است که دولت آلمان سرسخت ترین مخالف انتشار اوراق قرضه یورو به شمار می رود.

وزیر دارایی پیشین آلمان تاکید کرده است که از طرح گابریل رییس حزب سوسیال دموکرات آلمان در خصوص انتشار اوراق قرضه یورو حمایت می کند و اتحادیه اروپا باید برای مقابله با بحران مالی و بدهی منطقه یورو به صورت مستقیم و خیلی قوی تر دخالت کند.

وی به شدت از مخالفتهای مرکل برای انتشار اوراق قرضه مشترک یورو و مشارکت کشورهای اروپایی در بدهی های کشورهای بحران زده منطقه یورو انتقاد کرده است.

بر این اساس اسپانیا، ایتالیا و فرانسه پیش از این خواستار انتشار اوراق قرضه مشترک یورو شده اند ولی مخالفت آلمان مهم ترین مانع برای اجرای این طرح بوده است .

آلمان خواستار اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی بیشتر و دستیابی به همگرایی اقتصادی و مالی بیشتر در اروپا پیش از انتشار اوراق قرضه یورو است.

نگرانی سرمایه گذاران بین المللی نسبت به وضعیت اقتصادی و مالی ایتالیا و اسپانیا موجب رشد چشمگیر نرخ بهره استقراض در این دو کشور شده است .

همزمان با اوضاع اقتصادی کشورهای اروپایی، پیش بینی می شود که پر اشتاین بروک با ارائه طرح اقتصادی برای کنترل فعالیت موسسه های مالی، تجزیه بانک های بزرگ و تعیین سقف برای حقوق مدیران ارشد بانکی تا حد زیادی بتواند آرای رای دهندگان را بخرد.

البته بر اساس آخرین نظرسنجی ها با وجود شانس بالای پر اشتاین بروک در میان نامزدهای حزب سوسیال دموکرات، وزیر دارایی سابق آلمان در رقابت مستقیم با مرکل شکست می خورد.

بر اساس نظرسنجی "امنید" برای شبکه تلویزیونی "ان 24" 59 درصد از آلمانی ها بر این باورند که پر اشتاین بروک واجد شرایط لازم برای تصدی پست صدراعظمی است.

همچنین 49 درصد از پرسش شوندگان اعلام کردند که پر اشتاین بروک فردی دلسوز بوده و برای کشورش خدمت می کند. همچنین 45 درصد از آلمانی ها اعلام کردند که وزیر دارایی سابق آلمان فردی محافظه کار است. 

از سوی دیگر پس از پیروزی ائتلاف سوسیال دموکراتها و سبزها به رهبری "هانلوره کرافت" رئیس دولت ایالتی نوردراین-وستفالن در انتخابات بزرگترین ایالت آلمان، امیدها برای شکست مرکل در انتخابات پارلمانی سال آینده این کشور افزایش یافته است.

شینهوا نیز در همین رابطه می نویسد: سوسیال دموکرات ها که بزرگترین حزب مخالف آلمان بوده روز گذشته نامزدی وزیر دارایی سابق این کشور را به عنوان نامزد این حزب برای رقابت با مرکل در انتخابات پارلمانی آتی معرفی کردند.

پر اشتاین بروک در سالهای 2005 تا 2009 به عنوان وزیر اقتصاد آلمان فعالیت کرده است. همچنین زیگمار گابریل و فرانک والتر اشتاین مایر از دیگر گزینه های مطرح حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمانی آلمان بودند.

پر اشتاین بروک روز گذشته در یک کنفرانس خبری در برلین تاکید کرد که چالش های نمایندگی حزب سوسیال دموکرات را در انتخابات پارلمانی آتی پذیرفته ام.