بروجرد - خبرگزاری مهر: در حال حاضر متاسفانه 25 هکتار از اراضی زیر کشت سبزی در بروجرد به وسیله فاضلاب آبیاری می شوند که بعد از انعکاس این موضوع در رسانه ها فرماندار بروجرد پای کار آمد تا زمینه رفع این معضل فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سبزی یکی از اقلام غذایی است که به عنوان تامین کننده انواع ویتامینها به طور روزانه چاشنی و زینت بخش سفره هر ایرانی است اما نکته مهم و ضروری این است که این سبزی با چه آبی و چگونه پرورش داده می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

در حال حاضر به گفته مسئولان بیش از 25 هکتار زمین زیر کشت سبزی کاری در شهرستان بروجرد وجود دارد که متاسفانه از آب غیر بهداشتی تغذیه می شوند. این محدوده در جنوب شهر بروجرد و اطراف بیمارستان کوثر قرار گرفته که انواع سبزی از آن برداشت و در بازار شهرستان به مردم عرضه می شود.

محدوده ذکر شده سالهاست به زیر کشت سبزی رفته است در حالیکه بارها در رسانه ها نسبت به مخاطرات آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام هشدار داده شده است تا بالاخره کارگروه بهداشت بروجرد و سرپرست فرمانداری این شهرستان وارد عمل شوند.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در این رابطه خواستار تعامل همه دستگاهها برای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی حاصل از فاضلاب شهری در این شهرستان شد.

مهدی پازکی با اشاره به مشکلات زیست محیطی حاصل از فاضلاب و روان آبهای سطحی و خطرات آن بر سلامت جامعه گفت: هم اکنون حدود هزار و 600 هکتار از اراضی بروجرد به کشت سبزیجات و صیفی جات اختصاص دارد که از این میزان 25هکتار آن با فاضلاب خانگی آبیاری می شود که همین امر ممکن است سلامت مصرف کننده را تهدید کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه برای برطرف کردن این مشکل نهری با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در نظر گرفته شده است که در صورت تکمیل به کمک آن می توان آب فاضلاب خانگی را قبل از ورود به آب کشاورزی جداسازی کرد.

پازوکی اظهار داشت: با این اقدام از طریق این کانال آب فاضلاب خانگی وارد تصفیه خانه فاضلاب می شود و دوباره به چرخه برگشته و می توان با این اقدام تمام سطح زیر کشت سبزی شهرستان را با آب تصفیه شده آبیاری کرد و محصولات سالم تری در اختیار مردم قرار داد.

وی به علل روی آوردن کشاورزان به آبیاری سبزیجات با فاضلاب اشاره و تصریح کرد: متاسفانه با کاهش نزولات جوی و پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی برخی کشاورزان به علت کمبود منابع آبی در مواردی از خودروهای تخلیه فاضلاب برای برطرف کردن نیاز آب کشاورزی خود استفاده می کنند که باید با کمک اداره بهداشت، محیط زیست، جهاد کشاورزی و...این مشکل حل شود.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد افزود: باید همه دستگاهها برای برطرف کردن این معضل بسیج شوند و با هماهنگی دستگاه قضایی با متخلفین برخورد و خودروهای حمل فاضلاب متخلف توقیف شود.

وی همچنین خواستار نظارت دقیق تر اداره آب و فاضلاب و محیط زیست شهرستان بروجرد برای برخورد با متخلفین شد.

پازکی ادامه داد: به منظور رعایت بهداشت مواد غذایی در بروجرد اداره بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان با کمک جهاد کشاورزی باید سبزیجات مشکوک به آلودگی را آزمایش کند و در صورت بروز هرگونه مشکل از ورود سبزیجات آلوده به بازار جلوگیری شود و در صورت نیاز اقدام به واردات سبزی از شهرهای همجوار خواهیم کرد.

این سخنان سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در حالی مطرح می شود که مدیر کل محیط زیست استان لرستان نیز پیش از این در گفتگو با مهر گفته بود که طبق مصوبات کارگروه سلامت لرستان استفاده از فاضلاب خام در هیچ کجای استان برای آبیاری و تولید محصولات سبزی، صیفی و کشاورزی قانونی نیست.

محمد حسین بازگیر با تاکید بر ضرورت برخورد با این گونه موارد، از پیگیری اداره کل محیط زیست استان لرستان برای برخورد با خاطیان خبر داده بود.

این در حالیست که پیش از این نیز بارها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است که ضمن جمع‌آوری شیوه آبیاری با فاضلاب، از استمرار روند کنونی جلوگیری کند.

کارشناسان امر معتقدند که استفاده از فاضلاب خام در آبیاری سبزیجات نه تنها باعث بروز برخی بیماریها از جمله وبا می‌شود، بلکه عوارض مختلفی ناشی از آلودگی‌های انگلی، میکروبی و سموم مواد شیمیایی را نیز در پی خواهد داشت.

به هر روی امید می رود با توجه به ورود فرمانداری به این مسئله با همکاری و حساسیت همه دستگاههای متولی امر به این معضل که مخاطرات جدی برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت پایان داده شود.