قم - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در سراسر کشور به میزان کافی واکسن وجود دارد و مشکل کمبود واکسن دامی در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن دستور بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر از نظر واکسیناسیون دامی کمبودی وجود ندارد بیان کرد: در سراسر کشور به میزان کافی واکسن وجود دارد.

وی گفت: به دامداران قول مساعد می‌دهیم که در زمینه واکسن هیچ کمبودی وجود ندارد و با توجه به تولیدی که در داخل کشور انجام می شود امسال از نظر کمی، موجودی واکسن نسبت به سال 90 شرایط بهتری دارد.

هدفمندکردن واکسیناسیون در دام و طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: یکی از برنامه‌های دامپزشکی ساماندهی واکسیناسیون‌ها و هدفمند کردن واکسیناسیون در دام و طیور است که به عنوان نمونه امسال در خصوص واکسن شاربن که در 10 استان به صورت محدود و در مناطقی که نیازمند است واکسیناسیون انجام می شود.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه های سازمان دامپزشکی کشور در حوزه مبارزه است که در این راستا در سال 91 ایمن سازی طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل انجام گرفت.

دستور ادامه داد: در فاز اول سه استان شمالی کشور را در خصوص این بیماری تحت پوشش قرار دادیم و در فاز دوم نیز که در آبان ماه اجرا می شود اکثر استان های کشور را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

راه اندازی آزمایشگاه های مرجع در کشور

وی بیان کرد: از دیگر برنامه های سازمان دامپزشکی کشور راه اندازی آزمایشگاههای مرجع است که با توجه به نیازهای منطقه راه اندازی می شود و در نهایت تمام استان های کشور را شامل می شود.

راه اندازی درمانگاه مرجع در مراکز استانها

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: راه اندازی درمانگاه‌های مرجع نیز از دیگر اقدامات بود که در سال جاری در مراکز استان در دست اقدام است و تا الان در 10 مرکز استان این درمانگاه به بهره برداری رسیده و تا 6 ماه اول سال 92 امیدواریم درمانگاه مرجع در تمامی مراکز استان‌ها راه اندازی شود تا کمک خوبی برای تشخیص به موقع بیماری‌ها باشد و هم از نظر کارشناسی قابل و هم از نظر قانونی و هم از نظر تشخیص قابل استناد است.

وی بیان کرد: اکنون درمانگاه‌های درمانی دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است و اکثر خدمات درمانی به توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

دستور ادامه داد: چنانچه در بخشی تشخیص بیماری به خوبی انجام نگیرد و یا برای شناسایی کانون بیماری می‌توان از این درمانگاه‌های مرجع استفاده کرد زیرا یکی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی نظارت‌های بهداشتی و تضمین سلامت محصول است که در قالب اقدامات مختلف در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

کنترل فرآورده ها از نظر باقیمانده

وی بیان کرد: امسال کنترل فرآورده‌ها از نظر باقیمانده در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است که شامل باقیمانده دارویی، سموم و آلاینده ها و همچنین سایر مواد بیولوژیکی است که می تواند در محصول باقی بماند.