رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح مهمترین برنامه‌های جمعیت هلال احمر به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی سرزمین وحی، اعلام کرد: امسال علاوه بر ورود 123 تن دارو تجهیزات به عربستان 759 پزشک و پرستار خدمات به زائران ارائه می‌کنند.

دکتر ولید دنده‌بر در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر در مدینه منوره در تشرح مهمترین برنامه های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی سرزمین وحی، گفت: برای حج تمتع سالجاری فعالیت های بهداشتی و درمانی در چهار گروه اصلی ممترکز و ساماندهی شده است.

رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه بر این اساس فعالیت ها در گروه‌های بهداشت، پزشکان، بیمارستان ها و آموزش و پژوهش ساماندهی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی تجهیزات پزشکی، دارویی و بهداشتی و پزشکان برای ارائه خدمات در آمادگی کامل به سر می برند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای حج تمتع سال جاری با خرید 2 دستگاه آمبولانس جدید در مجموع 10 دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تجهیز و راه اندازی شده است، اظهار داشت: همچنین با هماهنگی وزارت بهداشت عربستان سعودی 123 تن انواع دارو و تجهیزات پزشکی وارد عربستان شده است.
 
وی با یادآوری اینکه برای حج تمتع امسال برای نخستین بار اورژانش ویژه خواران و برداران راه اندازی شده است، بیان کرد: همچنین برای حج امسال ظرفیت ارائه خدمات پزشکی و درمانی به زائران ایرانی بیت الله الحرام افزایش یافته است.
 
دکتر دنده‌بر با بیان اینکه تیم پزشکی جمعیت هلال احمر از 30 شهریور ماه تجهیز و راه اندازی شده است، تبیین کرد: برای حج تمتع سال جاری 450 پزشک در 450 هتل و محل اقامت کاروان‌های زائران مستقر شده است.
 
رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به آمادگی 300 نفر پرسنل در ارائه خدمات به زائرانی ایرانی در بیمارستان‌های مکه مکرمه و مدینه منوره، تاکید کرد: علاوه بر تجهیز 2 بیمارستان امسال 2 پلی کلنیک تخصصی در عرفات و منا هم آماده ارائه خدمات به زائران سرزمین وحی هستند.
 
این مقام مسئول همچنین از راه اندازی پایگاه‌های سیار پزشکی در مسجد شجره، جعفه و مزدافه خبر داد و افزود: در مجموع 300 پرسنل اعزامی به عربستان سعودی، تعداد 110 پزشک متخصص، فوق تخصص، داروساز، دکتری علوم ازمایشگاهی و پزشکان مسلط به زبان عربی برای ارائه خدمان فعال هستند.
 
به گفته وی امسال امکان ارائه انواع خدمات پزشکی در بخش‌های جراحی، بیهوشی، داخلی، قبل و عروق، گوش، حلق و بینی، زنان، روانپزشکی، فوق گوارش، فوق کلیه، فوق غدد، فوق قلب، مغز و اعصاب، چشم پزشکی، دندانپزشکی، عفونی، طب و اورژانس، ارتوپدی و پزشکان عمومی به زائران ایرانی در مکه و مدینه منوره وجود دارد.
 
رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به فعالیت حدود 60 پرستار خانم و آقا برای حج تمتع سالجاری، گفت: علاوه بر هم اکنون تیم های فوریت پزشکی، امداد و انتقال، کارشناسان بهداشت محیط، پزشکان ناظر، داروئی، آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی، اداری و خدمات بیمارستانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی سرزمین وحی تجهیز و فعال شده اند.