قزوین- خبرگزاری مهر: سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت مصمم است برای مقابله با گرانی اخیر کاغذ با تشکیل کارگروه مرتبط، برای حل این مشکل اقدام کند.

علی اسماعیلی در حاشیه افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: استقبال از کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی از دغدغه های مقام معظم رهبری است که در فرآیند تولید به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان فرهنگ پذیری کودکان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
وی افزود:  کتبی که هیچ گونه ارتباط و سنخیتی با فرهنگ ما نداشته باشد نباید در اولویت نشر قرار گیرد بلکه باید کتابهایی در دستور حمایت و اولویت کاری مسئولان باشد که بتواند نیازهای جامعه را تامین کند.
 
اسماعیلی تصریح کرد: تلاش می کنیم تا در حوزه ترجمه کتب کودک و نوجوان به سمت تالیف حرکت کنیم تا زمینه تقویت استعدادهای مولفان جوان و متخصص بیشتر فراهم شود.
 
حل مشکل ناشران با صفر شدن تعرفه واردات کاغذ 
 
این مسئول یادآورشد: برای مقابله با گرانی اخیر کاغذ با تشکیل کارگروه کاغذ، دولت مصمم است برای حل این مشکل اقدام کند.
 
وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین جلسه کارگروه کاغذ را روز گذشته برگزار کرد که خوشبختانه فعالیت های خوبی در این خصوص انجام شده است که نتایج مطلوبی برای ناشران خواهد داشت.
 
اسماعیلی گفت: در جلساتی که با ناشران و برخی صنعتگران داشته ایم با مشکلات ناشران از نزدیک آشنا شدیم که مجموع این اقدامات و تلاشهای دولت در این زمینه که صفر شدن تعرفه واردات کاغذ که دیروز ابلاغ شد کمک موثری است تا آمار نشر و چاپ پائین نیاید.
 
وی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد علیرغم تمام مشکلات در پنج ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته خیلی کاهش نداشتیم اما وظیفه ما این است که در این حوزه سیاست گذاری کنیم و با اقداماتی که انجام می شود بزودی شاهد ورود کاغذ به کشور خواهیم بود که امیدواریم به آرامش فضای نشر کمک کند.
 
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: رسانه ها از ارکان اساسی دموکراسی تلقی می شوند که امیدواریم با اطلاع رسانی صحیح برای ترویج فرهنگ کتابخوانی هم گام بر دارند.
 
وی افزایش میانگین سرانه مطالعه کتاب در استان را 17 دقیقه عنوان کرد و یادآورشد: با اهتمام ویژه دولت در ترویج فرهنگ کتابخوانی امیدواریم شاهد افزایش میانگین مطالعه در بین آحاد جامعه باشیم.
 
اسماعیلی تصریح کرد: به منظور فضا سازی و حمایت از صنعت نشر در کشور با حمایت مسئولان استانی و وزارتخانه 24 نمایشگاه کتاب استانی برگزار خواهد شد که تاکنون هشت نمایشگاه برگزار شده است.