وحید رهبانی کارگردان نمایش"کابوس نامه" با اشاره به اینکه این نمایش قرار نیست مخاطبان را وحشت‌زده کند عنوان کرد: در اجرای این اثر تلاش شده مخاطب در یک تجربه هیجانی سهیم شود تا با دیدن نمایشی با چشمان بسته تخیلش اجازه فعالیت پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید رهبانی کارگردان جوان تئاتر این روزها نمایش "کابوس نامه" را با همراهی گروهی از هنرجویان کارگاه آموزش بازیگری "نقشینه" روی صحنه دارد. این اثر نمایشی با فضایی متفاوت و تجربه‌ای جذاب مخاطب را درگیر می‌کند به گونه‌ای که در طول مدت زمان نمایش تماشاگر همه حواس خود البته به جز بینایی را به کار می‌گیرد تا در این تجربه جذاب با بازیگران نمایش همراه شود. در اجرای این اثر تلاش شده از طریق درگیری تمامی احساسات، به تماشاگر آزادی کامل برای تخیل تصاویر و در نتیجه “دیدن” قصه داده شود.

وحید رهبانی نویسنده و کارگردان این نمایش درباره تجربه شکل‌گیری این اثر که بر اساس کابوس‌ها و رویاهای هنرجویان کارگاه تئاتر"نقشینه" شکل گرفته به خبرنگار مهر گفت: 16 مهرماه سال گذشته کارگاه آموزشی را برگزار کردم که تعداد زیادی از علاقمندان درآن ثبت نام کردند. از این میان 80 نفر برای حضور در این کارگاه آموزشی انتخاب و به 4 گروه 20نفره تقسیم بندی شدند.

وی ادامه داد: این هنرجویان در یک دوره یک ماهه فشرده که شامل آموزش‌های پایه بازیگری شامل بدن، بیان، موسیقی، ریتم و... بود آموزش‌های لازم را دیدند. پس از آن از میان آنها بیست و چند نفر انتخاب شدند که در یک دوره سه ماهه به نام کارگاه تولید تئاتر با آنها کار کردم. نمایش "کابوس نامه" یکی از محصولات این کارگاه است که اجرا شد. اپیزودهای دوم و سوم این نمایش نیز به زودی روی صحنه می‌روند.

این کارگردان افزود: بیشتر افرادی که در این کارگاه نام نویسی کردند قبلا تجربه بازی و حضور در صحنه را نداشتند. در طول سه ماهه دوم این کارگاه از بچه‌ها خواستم تا خواب‌هایشان را روی کاغذهای کاهی بکشند بعد نقاشی‌ها را در کارگاه نصب کردیم و از آنها خواستم قلم و کاغذ بردارند و اولین جمله‌ای که در مورد هر نقاشی به ذهنشان رسید را بنویسند.

رهبانی عنوان کرد: در یک پروسه نویسندگی خلاق بازیگران یاد گرفتند که این جملات کابوس گونه را حفظ کرده و به هم پیوند دهند که از میان آنها داستانهایی شکل گرفت که موضوعات مختلفی داشتند اما در آنها از جملات یکسانی استفاده شده بود. از بین این داستانها به 6 قصه نهایی رسیدیم که در سه اپیزود به نمایش در می‌آیند.

وی اشاره کرد: در نگارش این داستان‌ها تلاش شده پرش و چندگانگی روایتی که در کابوس‌ها وجود دارد حفظ شود. به این مفهوم که ما در کابوس‌هایمان از مقاطع مختلف زمانی عبور کرده و به مکان‌های متفاوتی از لحاظ جغرافیایی نیز سفر می‌کنیم  بنابراین تلاش شده در "کابوس نامه" این ناخودآگاه به ناخودآگاه تماشاگر منتقل شود و تجربه دیدن یک کابوس برایش به وجود بیاید.

کارگردان "هدا گابلر" ادامه داد: من نمی‌دانم که این شیوه قبلا امتحان شده است یا نه اما معتقدم که می‌تواند به عنوان یک شیوه اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. در طول این نمایش باید چشم‌های تماشاگر بسته باشد تا این تصاویر در ناخودآگاه او شکل بگیرد. هر نفر تصویر مشخصی را از اتفاقات نمایش می‌بیند که مختص خود اوست به این ترتیب به تخیل تماشاگر اجازه فعالیت داده می‌شود و هدف از اجرای این اثر نیز همین است.

وی متذکر شد: قصد من این بود که تماشاگر را از فضای بیرونی خارج کنم. این نمایش به هیچ عنوان قرار نیست ترسناک باشد و مخاطب را وحشت‌زده کند. این اثر تنها از خواب‌های هنرجویان کارگاه شکل گرفته و قرار است این تجربه را در اختیار مخاطبان نیز قرار دهد بنابراین ما نمی‌خواهیم مخاطب را به یک تونل وحشت دعوت کنیم بلکه تنها قرار است تماشاگران در یک تجربه هیجانی سهیم باشند. پس اگر تماشاگر در طول اجرا چشم‌بند خود را بردارد تجربه دیدن این هیجان درونی را از دست خواهد داد.

رهبانی درباره نحوه حمایت از این نمایش گفت: متاسفانه تاکنون از طرف مرکز هنرهای نمایشی هیچ گونه حمایتی از ما نشده است و اعلام کردند که اجرای این نمایش فعلا در اولویت قرار ندارد. بنابراین تمام هزینه‌های این اثر با سرمایه شخصی تامین شده است. البته چون سیستم صوتی ویژه‌ای باید در این نمایش استفاده می‌شد از یک حامی مالی برای کمک استفاده کردیم.

وی درباره باب شدن تئاتر خصوصی در ایران و فعال شدن تماشاخانه‌هایی مثل سالن تئاتر پارین گفت: بزرگترین آرزوی من این است که تئاتر خصوصی در ایران باب شود. امیدوارم تئاترهای ما از مرکزیت تئاتر شهر خارج شوند و هنرمندان نیز از این مدینه فاضله‌ای که برای خودشان ساخته‌اند فاصله بگیرند.

رهبانی درباره تبلیغاتی که برای نمایش شده و استقبال مخاطبان توضیح داد: خوشبختانه با اینکه این اثر نمایشی در فضایی دور از تئاترشهر اجرا می‌شود تا کنون استقبال بسیار خوبی از نمایش شده است. برای تبلیغ "کابوس نامه" نیز ما علاوه‌بر چاپ پوستر و تراکت در شبکه‌های اجتماعی نیز تبلیغاتی انجام می‌دهیم که تا به حال مثمرثمر بوده است.

وی درباره فعالیت‌های دیگرش گفت: قصد دارم نمایش "درخت بلوط" را آذر و دی  امسال در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرم. در این نمایش هر شب یکی از بازیگران مشهور روبروی من به‌عنوان بازیگر و کارگردان نمایش قرار می‌گیرد در حالی که هیچ اطلاعی از داستان اثر ندارد و در طول اجرا رفته رفته با راهنمایی‌های من به صورت فی‌البداهه در موقعیت‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. همچنین فصل دوم نمایش "کابوس نامه" نیز قرار است بهمن و اسفند 91 در تماشاخانه پارین روی صحنه برود.

"کابوس‌نامه" از 17 مهرماه هر شب در دو سانس ۱۹ و ۲۰:۳۰ در موزه زمان تماشاخانه پارین اجرا می‌شود. موزه زمان در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) نبش کوچه‌ پرزین بغدادی واقع شده است. گروه تئاتر "نقشینه" و مدیریت تماشاخانه‌ "پارین" تجربه‌ این نمایش را به افرادی که دچار عوارض قلبی و عصبی‌اند، بانوان باردار، کسانی که دچار حساسیت‌های بویایی و پوستی‌اند (آلرژیک) و افراد ناشنوا یا کم شنوا توصیه نمی‌کنند.