همدان - خبرگزاری مهر: تاکید بر توجه آموزش و پرورش به مقوله تئاتر، حضور چشمگیر تماشاگران در سالنهای نمایش، افزایش سطح کیفی نمایش های کودکانه و .. برخی عناوین اخبار این بخش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نویسنده و پژوهشگر تئاتر گفت:دغدغه اصلی تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور این است که آموزش و پرورش بستر رشد تئاتر کودک و نوجوان باشد و تا زمانی که به این امر بها داده نشود تئاتر کودک و نوجوان به اندازه کافی رشد نمی کند.

عباس جهانگیریان معتقد است مرزبندی تئاتر کودک و تئاتر نوجوان در دوره های بعدی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شفاف تر می شود.

عباس جهانگیریان تفکیک دو گروه کودک و نوجوان را لازمه این جشنواره برشمرد و افزود: با وجود اینکه امسال این تفکیک صورت گرفته، هنوز این مرزبندی ظریف است اما بدون شک سال های آینده مرزبندی های این دو گروه شفاف تر می شود.

وی تاکید کرد: به موازات وجود این جشنواره در همدان باید سالن ها تجهیز و افزایش یابد وامکانات بیشتری برای گروه ها فراهم شود.

تئاتر کودک تحت الشعاع جشنواره فیلم قرار نگرفت

مدیر مرکز هنرهای نمایشی کشور با بیان اینکه تنها نگرانی این بود که جشنواره فیلم جشنواره تئاتر را تحت الشعاع قرار دهد، افزود: این اتفاق نیفتاد و حجم بالای خبر، دبیرخانه پویا و استقبال مردم از جشنواره باعث شد تا جشنواره همدان پر رنگ باشد.

قادر آشنا با بیان اینکه در این دوره از جشنواره نمایش های خوبی ارائه شده بود، افزود: داوران، کارگردانان، هنرمندان و مهمانان خارجی از جشنواره امسال ابراز رضایت کردند.

وی در خصوص برنامه جشنواره در سال آینده عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از فردای اختتامیه باید برای سال آینده برنامه ریزی کند تا بتوانند کارهای بین المللی خوبی را به جشنواره آورده و شور و نشاط را به شهر و روستاها هدیه کند.

وی عنوان کرد: یکی از امتیازهای این دوره از جشنواره این است که جشنواره از روستاها شروع شد و به شهر رسید که نمونه آن کارناوال ها و تئاترهای خیابانی بود.

وی با تأکید بر ماندگاری جشنواره در همدان اذعان کرد: وقتی جشنواره ای به این خوبی در یک استان برگزار شود، دیگر بحثی از رفتن و انتقال جشنواره به شهر دیگر وجود ندارد.

وی در خصوص تفکیک دو گروه کودک و نوجوان و افزودن بخش خردسال به جشنواره بیان کرد: اینکه تئاتر به سنین خاصی اختصاص یابد، مطلوب است زیرا می تواند به رشد تئاتر کودک و نوجوان کمک کند.

شهروندان، حضور چشمگیری در جشنواره داشتند

رئیس شورای شهر همدان از حضور گسترده شهروندان همدان در نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ابراز خرسندی کرد.

سید احمد حسنی حلم گفت: حضور فعال و چشمگیر کشورهایی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان حرف زیادی برای گفتن دارند و هنرمندان پیشکسوت تئاتر کشور در جشنواره از نقاط قوت این دوره از جشنواره بود.

حسنی حلم تأکید کرد: اگر به دنبال رشد فرهنگ و تمدن هستیم باید پیشینه های ارزشمند خود را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم تا از ایجاد خودناباوری و پوچ گرایی در بین این رده سنی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مفاهیم مندرج در تئاتر می تواند به ارتقا فرهنگ شهروندی کمک کند، اضافه کرد: از آنجا که آموزش باید از سنین پایین به مخاطبان منتقل شود، باید از ابزار تاثیرگذار آموزشی تئاتر در این راستا بهره گرفته شود.

رئیس شورای شهر همدان بر تولید نمایش هایی با مضمون دینی تاکید کرد و افزود: تولید آثار فاخر برای کودکان و نوجوانان می تواند به تعصب ملی و میهنی آنها بیانجامد.

سطح کیفی نمایش های کودکانه افزایش یافته است

کارگردان مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: استقبال مردم از اجرای نمایش ها واقعا شگفت انگیز بود.

محمد جواد کبودرآهنگی سطح کیفی نمایش های این دوره از جشنواره را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تجربه چندساله در برگزاری جشنواره تئاتر کودک علاوه بر رشد کیفی نمایش ها و حضور گروه های تئاتری حرفه ای از لحاظ برگزاری نیز نسبت به دوره های قبل موفق تر عمل کرده ایم.

وی نیاز به سالنهایی با گنجایش بیشتر را از اولویت های همدان برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: مردم استان مشتاقانه به سالن ها آمدند و اگر سالنهایی با گنجایش بیشتر در همدان وجود داشت مخاطبان بیشتری حاضر می شدند.

کبودرآهنگی همچنین اطلاع رسانی این دوره از جشنواره نیز قابل توجه دانست و گفت: با تلاش کمیته اطلاع رسانی و خبرنگاران پوشش خبری مناسبی از جشنواره این دوره انجام گرفت.

همدان خاستگاه تئاتر و ادبیات کودک و نوجوان است

مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور درباره میزبانی همدان و برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: همدان خاستگاه تئاتر و ادبیات کودک و نوجوان است و برگزاری جشنواره تئاتر در همدان باعث رشد هنر و ارتقا فرهنگ عمومی در این شهر خواهد شد.

کمال شفیعی همدان را استانی با پتانسیل های قابل توجه فرهنگی- هنری دانست و بیان کرد: پایه گذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با نام امید در همدان نشان از نگاه عمیق و درایت هنرمندان و مسئولان این استان از سالهای دور است.

وی عنوان کرد: استقبال شهروندان استان همدان از این جشنواره به حدی بوده است که تمامی رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها از این اتفاق مهم خبر می دهند و این امر می تواند دلیلی بر تلاش شبانه روزی متولیان جشنواره باشد.

شاعر مجموعه کودکانه" اینا غذا نمیشه" خواستار حمایت مسئولان از گروه های تئاتری استان شد و افزود: همان طور که امروز در ادبیات کودک و نوجوان نامهایی همچون مصطفی رحماندوست، غلام رضا بکتاش، الوندی، محقق و ضرابی زاده از استان همدان در کشور می درخشد، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می تواند سبب رشد گروه های نمایشی استان و ورود آنها به جشنواره های بین المللی دیگر کشورها باشد.

شفیعی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را فرصتی برای همدان عنوان کرد و گفت: مردم از این اتفاق هنری استقبالی در خور توجه داشته اند و مسئولان و هنرمندان نیز باید نهایت تلاش خود را در حفظ و پرباری این فرصت بکار گیرند.

مردم همدان تشنه فرهنگ هستند

امیر موسوی بازیگر که در نمایش خیابانی «دنیای کودکانه» ایفای نقش کرده است، اظهار کرد: نوع برگزاری جشنواره و کیفیت آن در همدان امری حائز اهمیت است که نشان از وجود همکاری و همدلی در این استان دارد.

وی از استقبال پرشور مردم از نمایش‌ها به ویژه تئاتر خیابانی ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: مردم همدان اثبات کردند که تشنه فرهنگ و هنر هستند.

بازیگر نمایش «دنیای کودکانه» خواستار تداوم اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان در طول سال شد و افزود: باید بستر مناسب از سوی مسئولان برای حمایت از گروه‌های نمایشی و اجرای مستمر تئاتر انجام شود.

وی فرهنگ و هنر را اساس هر کشور خواند و بیان کرد: توجه به هنر و فرهنگ یک جامعه زمانی نهادینه می‌شود که بر روی کودکان و نوجوانان آن سرزمین سرمایه‌گذاری شود پس این مهم همواره باید مد نظر مسئولان باشد.