رئیس اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی درباره جایابی گوزن های زرد در زیست گاههای جدید گفت: بنا به دستور رئیس سازمان محیط زیست زیست گاههای جدیدی در استان های خوزستان، کرمانشاه، مازندران و گیلان برای جایابی گوزن های زرد شناسایی شده است.

حسن عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با اینکه گوزنهای زرد در جزیره اشک دریاچه ارومیه دشمن طبیعی مانند گرگ ندارند اما با توجه به تعداد بالای آنها و بنا بر دستور رئیس سازمان محیط زیست مکانهایی در سراسر کشور که امکان رشد و مدیریت آنها  وجود دارد شناسایی شده و مازاد گوزن زرد به آنجا منتقل شود.

رئیس اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر مناطقی در استانهای خوزستان، کرمانشاه، مازندران و گیلان برای جایابی این گوزن ها شناسایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلی برای مدیریت گوزن های زرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر بارش های خوبی در این منطقه صورت گرفته است و در حال حاضر گله های گوزن زرد در امنیت و آرامش در زیست بومشان هستند.

به گفته عباس نژاد، همچنین به دستور رئیس سازمان محیط زیست ارائه آب و علوفه از طریق بالگرد برای این گوزن ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: 300 راس گوزن زرد در این مناطق هستند که در حال سرشماری آنها هستیم تا تعدادشان دقیقا مشخص شود.

به گزارش مهر، پیش از این  محمدجواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص حفاظت از گوزن‌های زرد منطقه جزیره اشک گفت:‌ برای گوزن ‌های زردی که در مجموعه جزیره اشک در دریاچه ارومیه به علت خشک شدن اطراف دریاچه و باتلاقی شدن بخشی از آن آسیب دیدند، مقداری آب و علوفه حمل شد و تحت حفاظت قرار گرفتند.

وی درباره میزان تلفات این گوزن ها تصریح کرد:‌ میزان تلفات قابل توجه و جدی نبود اما پیگیری ‌های لازم انجام شده است تا بخشی از آنها به نزدیکترین زیست‌ گاهی که از نظر شرایط اکوسیستمی تناسب لازم را با جزیره اشک داشته باشد، حمل و جابجا شوند.