ماریو بارگاس یوسا نویسنده برجسته پرویی و برنده جایزه ادبی نوبل 2010 به عنوان نخستین برنده جایزه ادبی کارلوس فوئنتس انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افه، دیروز اعلام شد یوسا به عنوان نخستین برنده جایزه کارلوس فوئنتس که به یاد نویسنده فقید مکزیکی تاسیس شده، این جایزه را دریافت می‌کند.

این جایزه که به برترین آثار خلق شده در زبان اسپانیایی تعلق می‌گیرد، 250 هزار دلار ارزش مادی دارد. یوسا برای «سهمی که با آثارش در غنی کردن زبان اسپانیایی و میراث بشری داشته» شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

یوسا در کنفرانسی که خوزه مانوئل بلچوآ نام او را به عنوان برنده این جایزه اعلام کرد، گفت «از دریافت این جایزه بسیار مفتخر است و تحت تاثیر قرار گرفته است». سیلیوا لموس همسر فوئنتس نویسنده برجسته مکزیکی نیز از گروه داوری این رقابت ادبی بود.

یوسا در این مراسم درباره رابطه اش با فوئنتس که 15 ماه می‌امسال در 83 سالگی درگذشت گفت از این نویسنده زمانی که خیلی جوان بود چیزهای زیادی آموخت و گفت خواندن کتاب‌هایی چون «جایی که هوا پاکیزه است» واقعا او را تحت تاثیر قرار داد. یوسا این کار کلاسیک فوئنتس را «آغاز روایتی که در سال‌های آینده فراگیر می‌شود» خواند.

این جایزه علاوه بر وجه نقد شامل تندیسی ساخته ویسنتو روخو هنرمند مکزیکی نیز هست که در تاریخ 11 نوامبر(21 آبان) یعنی روز تولد کارلوس فوئنتس در مکزیکو سیتی توسط فیلیپه کالدرون رییس جمهور مکزیک به برنده اهدا می‌شود.

جایزه ادبی کارلوس فوئنتس پس از درگذشت این نویسنده گرانقدر جولای (تیر) امسال از سوی شورای فرهنگ و هنر ملی مکزیک تاسیس شد.