نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی فوری اصلاح مواد 26 و 73 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس بررسی فوریت طرح اصلاح مواد 26 و 73 قانون وظایف شورای شهر و شهرداریها را در دستور کار داشتند.

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با 81 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع با فوریت این طرح مخالفت کردند.

به گزارش مهر با مخالفت مجلس با یک فوریت طرح مذکور این طرح به صورت عادی درمجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

متن این طرح به شرح ذیل است:

ماده 1- متن ذیل به عنوان یک تبصره به بنده (ه) ماده 26 الحاق می شود:

تبصره- در شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت سابقه یک دوره عضویت در شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی تلقی می شود.

ماده 2- ماده 73 به شرح ذیل اصلاح می شود: چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض و یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد.

در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر موضوع به صورت سوال مطرح می شود که در این صورت رئیس شورا سوال را کتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ سوال می باشد.

چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجددا به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد ارائه می شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود.

شورا پس از طرح سوال یا سوالات و جواب شهردار رای موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دوسوم کل اعضا رای مخالف دهد.

در صورتی که شهردار اعترض کند پرونده شامل سوالات نمایندگان و پاسخ های شهردار به هیات های حل اختلاف استان موضوع بند 2 ماده اصلاحی مصوب 1386/8/2 این قانون ارجاع می گردد.

هیات مزبور مکلف است ظرف 15 روز رسیدگی و اعلام نظر نمایند نظر هیات قطعی و لازم الاجرا است و چنانچه در این مدت هیات از اعلام نظر خودداری کند شهردار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.