تخریب خانه تاریخی عامری ها در شهر تهران، انتقاد باستان شناسان به آپارتمان سازی در بافت تاریخی نراق، راه اندازی اکو موزه بندرلافت، نمایش آثار موزه سنگاپور در ایران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته هم سیل در مازندران آمد و هم زلزله در شهرستان بم که هر دو اثر تاریخی و ثبت شده در فهرست میراث جهانی دو شهر را تهدید کرد اما سیل بهشهر آسیبی به باغ تاریی عباس آباد در مازندران و زلزله بم نیز آسیبی به ارگ تاریخی بم نزد.

بندر لافت اولین اکو موزه زنده ایران می شود

مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور با بیان اینکه بندر تاریخی لافت در قشم اولین اکو موزه زنده ایران می شود گفت: پنج میلیارد ریال اعتبار برای فاز نخست این اکو موزه در نظر گرفته شده و قرار است که منطقه بافت ساماندهی شود.

در این اکو موزه جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مردم شناسی و طبیعی که به صورت زنده در حال فعالیت هستند معرفی می شوند و موزه تولید اطلاعات فرهنگی خواهند شد.

حقوق بین المللی درباره استرداد اشیای تاریخی آموزش داده شود

این هفته علویان صدر، معاون میراث فرهنگی کشور با استفانو دی کارو مدیر کل مرکز بین المللی مطالعه، حفظ و مرمت آثار تاریخی فرهنگی(ایکروم) دیدار کرد.

در این دیدار دی کارو گفت: 72 ایرانی در دوره های آموزشی ایکروم شرکت کرده و 7 نفر آنها مدرس بوده اند و یکی از ایرانیان نیز از 10 سال پیش عضو این شوراست. بنابراین فعالیتهای این مرکز رو به گسترش است و هم ایران می تواند به ایکروم کمک کند و هم ایکروم به ایران.

واکنش باستان شناسان کشور به نوسازی مجموعه طاق بستان

باستان شناسان کشور نسبت به عملیات نوسازی مجموعه طاق بستان که باعث نگرانی دوستداران میراث قرهنگی شده است، واکنش نشان داده و از مسئولان مربوطه خواسته اند در این ارتباط روشنگری کنند.

در این بین یکی از واکنش ها مربوط به جامعه باستان شناسان کشور است که در نامه ای که به خبرگزاری مهر ارسال کرده اند از وضعیت این اثر تاریخی که پرونده آن قرار است برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو برود، اظهار نگرانی کرده اند و به کار گیری از وسایل سنگین در کنار طاق را برای ساماندهی غیر عادی می دانند.

نمایش آثار تاریخی و موزه ای سنگاپور در ایران برای نخستین بار

این هفته از موزه ملی خبر رسید که براساس تفاهمنامه بین موزه ملی ایران و موزه تمدنهای آسیایی سنگاپور، اشیای تاریخی این موزه در ایران نمایش داده می شوند.

قرار است فعالیت های پژوهشی دیگری در زمینه های فرهنگی جاده ابریشم، تبادل پژوهشگر و برگزاری نشست های مشترک علمی، سمینار، همایش و دوره های آموزشی نیز بنابر نیاز طرفین برگزار شود.

این تفاهمنامه که میان محمدپور ، مدیر موزه ملی ایران و الان چونگ مدیرموزه تمدنهای آسیایی سنگاپور امضا شده است، تا پنج سال معتبر است.

تخریب خانه تاریخی عامری‌ها برای ساخت مجتمع تجاری

مالکان یک مجتمع تجاری، عمارت تاریخی عامری های تهران را در محله تاریخی فردوسی را تخریب می‌کنند تا ساختمان چند طبقه دیگری جای یکی از بناهای تاریخی تهران را بگیرد.

در کنار عمارت و باغ عامری ها، دو اثر ثبتی خانه شاعر نامی "امیر هوشنگ ابتهاج" معروف به "ارغوان" و "ساختمان دفتر اولین کارخانه سیمان تهران" قرار دارد که در سال 87 و 84 به شماره های 23877 و 13391 در فهرست آثار ملی کشور و با قدمت های پهلوی دوم و اول به ثبت رسیده اند.

خانه عامری ها نیز در حریم درجه یک این دو اثر ثبتی قرار دارد. با این وجود می توان گفت قرار گیری این سه اثر در کنار هم یکی از عوامل هویت بخشی به محله فردوسی شده است.

آپارتمان سازی در بافت تاریخی نراق

غیر از موضوع تخریب این خانه تاریخی در تهران، گزارش منتشر شده دیگر خبرگزاری مهر درباره آپارتمان سازی در بافت تاریخی نراق بود.

مشهد اردهال چندی پیش با خیل عظیمی از گردشگران رو به رو شد آنقدر که جاده های منتهی به مراسم قالیشویی مشهد اردهال قفل شد و جایی نبود که گردشگران برای اقامت انتخاب کنند، این درحالی است که خانه های بافت تاریخی نراق در نزدیکی مشهد اردهال رو به تخریب است و خالی از گردشگر.

اکنون ساکنان این بافت تاریخی اکنون به سمت آپارتمان سازی روی آورده اند به گونه ای که خانه خود را با تاریخی که به دوره ایلخانی برمی گردد، تخریب کرده و به جای آن با مصالح جدید آپارتمان می سازند.

رشد 27 درصدی ورود گردشگر خارجی به جزیره کیش در سال 91

رئیس جامعه هتلداران جزیره کیش گفت: بیشتر گردشگران خارجی ورودی به جزیره کیش را مسافرانی که برای تغییر مسیر و ویزا به جزیره می آیند تشکیل می دهند با این حال در مدت شش ماهه اول سال 91 نسبت به مدت مشابه، میزان ورود گردشگران خارجی به این جزیره 27 درصد رشد داشته است.

هشدار یک کارشناس میراث فرهنگی درباره حریم آثار تاریخی

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی در مدت باقی مانده از طرح تفصیلی، حریم های بناهای ثبتی و تاریخی تهران را تعیین نکند، ارزشهای فرهنگی تاریخی تهران از بین می رود.

مهدی معمارزاده گفت: از زمان اعلام طرح تفصیلی 6 ماه گذشته و دو سال و نیم باقی مانده است بنابراین سازمان میراث فرهنگی باید هر چه زودتر تکلیف حریم بناهای ثبتی خود را مشخص کند تا در آینده ارزشهای فرهنگی هنری پایتخت از بین نرود.