تنها چند روز پس از انفجار اشرفیه بیروت که طی آن رئیس اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان ترور شد، رئیس جمهور بلغارستان با سفر به فلسطین اشغالی با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نگاهی به تحولات چند روز پس از وقوع انفجار اشرفیه که با هدف ترور "وسام الحسن" رئیس اطلاعات نیروهای امنیتی انجام شد و کنار هم قراردادن مدارک و قرائن موجود از نقش رژیم صهیونیستی در انجام این ترور را آشکار می کند.

به گزارش روزنامه الدیار لبنان، در جریان تحقیقات دسگاه امنیتی لبنان در موضوع ترور وسام الحسن سرنخ های مهمی کشف شده است.

پیش از این بررسی های انجام شده نشان داد که خودروی بمبگذاری شده در عملیات ترور، سرقتی بود و از یک روز قبل از انفجار در محل موردنظر پارک شده بود.

اما آخرین تحقیقات دستگاه امنیتی لبنان حاکی از آن است که مواد منفجره استفاده شده در انفجار اشرفیه ساخت بلغارستان بوده و در کی از کارگاههای ساخت مهمات در این کشور اروپایی تولید شده است.

کارشناسان امنیتی معتقدند این برای نخستین بار است که از این نوع مواد منفجره در یک انفجار تروریستی در لبنان استفاده می شود. قدرت انفجاری این بمب تا حدی بوده که وسام الحسن و خودروی حامل وی تا چندین ساعت پس از انفجار قابل تشخیص نبودند.

بنابر این گزارش، بمب استفاده شده همچون بمبهای عادی در هنگام انفجار به تکه های بزرگ تقسیم نمی شود بلکه با تقسیم به تکه های بسیار کوچک تمامی اشیای موجود در اطراف را تکه تکه می کند. به همین علت تشخیص جسد وسام الحسن در بین کشته شدگان انفجار اشرفیه چندین ساعت به درازا کشیده شد.

اما خبر دوم به سفر اخیر "روزن پلونلیو" رئیس جمهور بلغارستان به فلسطین اشغالی و دیدار وی با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی باز می گردد.

وی در این سفر با "شیمون پرز"  و "بنیامین نتانیاهو" رئیس و نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. پیش از این اعلام شده بود رئیس جمهور بلغارستان طی این سفر درباره گسترش روابط دوجانبه با تل آویو بحث و تبادل نظر کند.

محوراین گفتگوها توسعه و تقویت هرچه بیشترروابط دوجانبه درزمینه های دفاعی و تبادل اطلاعات امنیتی اعلام شده بود. اما نتانیاهو نیز شب گذشته از فرصت دیدار با رئیس جمهور بلغارستان برای طرح ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. وی در کنفرانس خبری مشترک با مقام ارشد بلغارستان ایران را مسئول حمله اخیر به اتوبوس گردشگران اسرائیلی در فرودگاه بورگاس بلغارستان دانست.
 
 
حال سوال اینجاست که آیا می توان ارتباطی میان گزارش دستگاههای امنیتی لبنان درباره ساخت موادمنفجره انفجار اشرفیه در بلغارستان و سفر اخیر رئیس جمهور بلغارستان به تل آویو، قائل شد؟ سفری که طی آن بر توسعه روابط در بخشهای مختلف به ویژه اطلاعاتی و امنیتی تاکید شد.
 
رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر از ثبات نسبی حاکم بر لبنان و پیروزیهای پیاپی مقاومت حزب الله لبنان دلخوشی نداشته و در تلاش است برتری سیاسی جریان حامی مقاومت در لبنان را بر هم بزند.
 
تحلیلگران پیش از این اعلام کرده بودند تصمیم ترور وسام الحسن رئیس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان در سطوح بالای بین المللی اتخاذ شده است و توسط برخی عوامل به اجرا درآمده است.

خاطر نشان می شود روز جمعه بر اثر انفجار یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده در میدان ساسین منطقه مسیحی نشین الاشرفیه، دست کم هشت نفر از جمله وسام الحسن کشته و 123 نفر دیگر زخمی شده اند.