بازپخش مجموعه‌های تلویزیونی قدیمی از شبکه‌های مختلف سیما علاوه بر یادآوری خاطرات روزهای دور برای مخاطبان، می‌تواند نشان‌دهنده دست خالی رسانه ملی از تولیدات جدید و پرمخاطب نیز باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بازپخش سریال‌های قدیمی از شبکه‌های مختلف سیما باب شده است و گرچه نمایش دوباره این مجموعه‌های قدیمی، حس نوستالوژی بینندگان سیما را برمی‌انگیزد ولی از سوی دیگر می‌تواند نمادی از کسادی بازار تولید سریال‌ها و تله‌فیلم‌های جدید در تلویزیون باشد.

بازپخش مجموعه‌هایی مثل آرایشگاه زیبا، مجید دلبندم، ریحانه، خانه پدری، فصل زرد و... از شبکه‌های مختلف سیما می‌تواند نشان‌دهنده نداشتن برنامه‌های متنوع و مجموعه‌های تلویزیونی جذاب برای پخش در پربیننده‌ترین ساعتهای روز باشد. البته پخش این سریال‌ها می تواند مردم را به یاد روزهای گذشته بیندازد و خاطرات این مجموعه‌ها را زنده کند. مخصوصا سریال‌هایی مانند "آرایشگاه زیبا" و "مجید دلبندم" که بیش از 10 سال از پخش آنها می‌گذرد.

البته شبکه‌های مختلف سیما از سال‌ها قبل اقدام به بازپخش مجموعه‌های قدیمی می کردند اما بازپخش سریالهای شبکه دو که در ساعتهای پربیننده تلویزیون است، نشان‌دهنده خالی بودن کنداکتور این شبکه از برنامه‌های تولیدی جذاب است.

شبکه "آی فیلم" نیز از زمان راه‌اندازی اقدام به پخش مجموعه‌های قدیمی کرده که البته با استقبال مخاطبان نیز روبرو شده است. بیشتر بینندگان نیز این روزها ترجیح می‌دهند بیننده سریال‌های قدیمی مثل "سربداران"،"خانه سبز"، "پشت کنکوری‌ها"،"راه بی‌پایان" و... باشند تا سریال‌های جدید و امروزی.

این برنامه‌ریزی شبکه "آی فیلم" که در آن سوی مرزها نیز بیننده دارد، اقدام جالب توجهی به حساب می‌آید اما این کار برای شبکه‌های وطنی که قرارست خوراک بینندگان داخلی را تامین کنند و به جنگ سریال‌های ماهواره‌ای بروند زیاد مورد قبول نیست.

همچنین شاید بهتر باشد سازمان صدا و سیما در کنار تاسیس شبکه‌های مختلف تلویزیونی، به فکر تولید آثار متنوع برای پخش از این  شبکه‌ها نیز باشد تا شبکه های تلویزیونی تازه تاسیس سازمان مثل نمایش، آی فیلم، ورزش، بازار، مستند و شبکه تازه تاسیس سلامت مجبور به بازپخش برنامه‌های قدیمی شبکه‌های داخلی نشوند.

                                          نمایی از مجموعه  خاطره‌انگیز "سربداران"

در نگاهی اجمالی به سریال‌هایی که این روزها بازپخش آنها از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود، می‌توان از مجموعه‌ای مثل "آرایشگاه زیبا" نام برد که محصول سال 1371 شبکه دو سیماست و احمد بهبهانی فیلمنامه آن را نوشته و صدیقه موسوی‌زاده تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

داستان این سریال 13 قسمتی که بازپخش آن از شنبه 22 مهر آغاز شده و ساعت 19 هر روز به جر جمعه‌ها از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود، درباره اسد خمارلو صاحب آرایشگاه زیباست که تاکنون ازدواج نکرده است. خانم و آقای خمارلو هربار تصمیم می‌گیرند به خواستگاری بروند، به یک نحوی این مراسم به هم می‌خورد و اسد هم در آرایشگاه خود با اتفاقات روزمره و مراوداتش با کسبه محل، روزگار را می‌گذراند.

در این سریال رضا بابک، فاطمه معتمدآریا، پری امیرحمزه، راضیه برومند، مرتضی احمدی، حسن پورشیرازی و ... ایفای نقش کرده‌اند و کارگردانی آن بر عهده مرضیه برومند است. ناصر شوندی هم کارگردان تلویزیونی "آرایشگاه زیبا " است.
 
و اما مجموعه "مجید دلبندم" که این روزها از شبکه دو روی آنتن می‌رود، محصول 1378 به تهیه‌کنندگی بیژن بیرنگ و مسعود رسام و کارگردانی رضا عطاران و با بازی یوسف تیموری، رضا عطاران، مجید صالحی، زیبا بروفه، حمید لولایی، جواد رضویان، ماجرای عروسکی بانمک با دست‌های بلند است که در هر داستان، ماجرایی زیبا و خنده دار خلق می‌کند. این عروسک هر بار با دو سوال "چرا دست من درازه؟"، "چرا این غذا شور می‌شه؟" فضایی را بازسازی می‌کند که عنصر خلاقیت و تازگی داستان را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد. این داستان با موضوعی پینوکیوایسم اما کاملا ایرانی شده تهیه شده ولی از جنبه‌های متفاوت دیگری مورد بررسی قرار گرفته است.

"خانه پدری"  سریال دیگری است که این روزها شاهد بازپخش آن از شبکه تهران هستیم. این اثر که سال1380 در 26 قسمت 45 دقیقه ای از شبکه تهران پخش شد توسط ایرج محمدی و مهران مهام تهیه شده و فریدون حسن‌پور و مسعود بهبهانی کارگردانان آن بودند. این سریال داستان دختری را به تصویر می‌کشد که متوجه می‌شود خانواده ای که در آن بزرگ شده است خانواده واقعی او نیستند از این رو درصدد یافتن پدر و مادر واقعی خود برمی‌آید و در این مسیر با حقایقی مواجه می‌شود ....

در این سریال بازیگرانی همچون شقایق فراهانی، دانیال حکیمی، پوراندخت مهیمن، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی، مجید صالحی، سام درخشان، حمیدرضا افشار و اتابک نادری ایفای نقش کرده‌اند. سریال خاطره‌انگیز "خانه پدری " از روز 23 مهرماه ساعت 12:45 به مدت 45 دقیقه هر روز بازپخش می‌شود و تکرار آن 35 دقیقه بامداد است.

سریال‌هایی چون سربداران و آرایشگاه زیبا نیز این روزها از شبکه آی فیلم روی آنتن می‌روند.