میامی - خبرگزاری مهر: یک کارشناس مذهبی عید قربان را مظهری برای تهی کردن قلب از یاد غیر خدا دانست و گفت: عید قربان روز تزکیه نفس واقعی به سمت خداوند است.

انسیه سادات موسوی درگفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر اینکه قربان مظهر تهی کردن قلب از یاد غیر خدا است، افزود: خدایی که یک روز نوح را از آب " غرق " نجات می دهد، روز دیگر ابراهیم را از آتش افروخته به جهل و ظلم می رهاند.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: بعد از آن که ابراهیم سربلند و سرافراز از آن آتش کینه بیرون آمد تصمیم به مهاجرت گرفت، مهاجرتی از محیط آلوده به سوی محیطی پاک.

موسوی یادآور شد: نخستین تقاضای حضرت ابراهیم در آن محیط، فرزندی صالح بود، فرزندی که رسالت او را تداوم بخشد و برنامه های نیمه تمامش را به پایان برساند "رب هب لی من الصالحین".

وی با اشاره به زیبایی، لطافت و عمق معنایی این درخواست، تصریح کرد: صالح، جامع تمام شایستگی ها است و خدای ابراهیم دعای او را به اجابت می رساند "و بشرناه بغلام حلیم".

موسوی عنوان کرد: این آیه، سه بشارت والا را به ابراهیم می دهد، تولد فرزند پسر، رسیدن این فرزند به سن نوجوانی و صفت والای حلم.

کارشناس مذهبی میامی تاکید کرد: همان طور که ابراهیم حلیم بودن خود را در میدان آتش نشان داد، اسماعیل نیز در میدان ذبح، حلیم بودنش را به اثبات رساند.

وی ابراز داشت: واژه حلیم 15مرتبه در قرآن مجید برای خدا استعمال شده و تنها دو مورد آن در مورد ابراهیم و فرزندش آمده است.

موسوی با اشاره به این که زمانی که اسماعیل به مقام سعی یعنی مرتبه شباب می رسد، فرمان ذبح او به ابراهیم (ع) می رسد گفت:  پدر خواب عجیب و شگفت انگیزی را می بیند که بیانگر شروع یک آزمایش بزرگ است واین خواب دقیقا در دو شب دیگر هم تکرا شد و گویی تاکید بر آن باشد.

این کارشناس مذهبی افزود: نخستین شبی که ابراهیم (ع) این خواب را دید شب ترویه ( هشتم ذی الحجه) بود و در شب عرفه خواب را با فرزندش در میان گذاشت.

موسوی خاطر نشان کرد: اسماعیل (ع) نسخه ای از وجود پدر ایثارگر خود است که درس ایمان را در مکتبش آموخته با آغوشی باز از فرمان الهی استقبال کرد و با قاطعیت به پیشگاه پدر عرض کرد فرمان خدا را اجرا کن و به خواست خدا مرا از صابران خواهید دید.

وی با اشاره به این نکته که اسماعیل (ع) در این شرایط پدر را با خطاب " یا ابت" ای پدر، مخاطب می سازد، تصریح کرد: او نشان می دهد که این فرمان از عواطف پدری و پسری حتی یک ذره نمی کاهد و مرتب ادب را در پیشگاه الهی به عالیترین وجهی نگاه می دارد.

موسوی عنوان کرد: زمانی که اسماعیل آماده قربانی شد سه تقاضا داشت، اول این که دست و پای مرا محکم ببندید که دست و پا زدنم از اجر من نکاهد، دیگر این که پیراهن مرا از تنم بیرون کن که مادرم  پیراهن خونی مرا نبیند و صبر از کف دهد و آخر این که کارد را تیز کرده و به سرعت برگردنم بگذار.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: کارد گلوی اسماعیل را نبرید، جبرئیل از روی اعجاب صدا زد "الله اکبر،الله اکبر"، اسماعیل گفت، " لا اله الاالله، الله اکبر" و ابراهیم گفت، "الله اکبر و لله الحمد" و این شعار الهی تا یوم القیامه بر زبان حجاج در حال احرام باقی خواهند ماند.

وی ابراز داشت: کارد گلوی اسماعیل را نمی برد و وسوسه های شیطان که از تمام جهات هر زمان به رنگی و طریقی وارد شده بود بی اثرمی ماند.

موسوی در پایان با اشاره به این که حج یک هجرت بزرگ و سفری الهی است، افزود: مراسم حج مجاهدت ابراهیم و اسماعیل و همسرش هاجر و قربانی کردن مظهری برای تهی نمودن قلب از یاد غیر خدا است.