معاون میراث فرهنگی کشور از تشکیل "کمیته شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور" خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود علویان صدر با بیان این مطلب اظهار داشت: به منظور شناسایی و تلاش برای استرداد اشیاء تاریخی به سرقت رفته ، این کمیته در اداره کل موزه ها و اموال تاریخی کشور تشکیل شد.

وی تصریح کرد: بررسی و شناسایی اشیاء ایرانی در موزه ها، حراجی ها و کلکسیون‌های مطرح خارجی از جمله برنامه ها و اقدامات این کمیته تخصصی است.

این مقام مسوول ادامه داد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک اقدامات مشترکی با وزارت امور خارجه، سفرای ایران در کشورهای خارجی، رایزن‌های فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی در سراسر جهان آغاز خواهد شد.

علویان صدر افزود: پیش از تشکیل این کمیته، معاونت میراث فرهنگی کشور به بررسی چگونگی شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور و قوانین بین المللی در زمینه استرداد اقدام کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور به چارچوب‌های متفاوت قوانین بین المللی در زمینه استرداد اشاره کرد و گفت: شناخت قوانین و مقررات کشورهای مختلف و همچنین تدوین استراتژی مناسب با قوانین آن کشور، ضرورتی انکار ناپذیری است که می بایست با آموزش و تربیت نیروهای مختلف به این امر توجه ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: تلاش شد تا از برجسته ترین کارشناسان آثار فرهنگی و تاریخی کشور در "کمیته شناسایی اشیاء تاریخی در خارج از کشور" استفاده شود.

علویان صدر بیان کرد: درواقع این کمیته مبنای مطالعاتی و تهیه مستندات لازم جهت طرح در "کمیته ملی استرداد اموال منقول فرهنگی تاریخی" را فراهم می آورد.