نیشابور - خبرگزاری مهر: رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور گفت: عمده‌ترین موارد مسمومیت کودکان زیر پنج سال در اثر خوردن داروها و مواد شیمیایی است.

حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند و این عمل بخشی از درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است که زمینه‌ساز بروز مسمومیت می‌شود.

وی بیان داشت: خانواده‌ها باید کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهند زیرا ممکن است وسایل داخل آنها توسط کودک بلعیده شود.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور ادامه داد: محصولات خانگی مانند مواد آرایشی‌بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده و لوله باز‌کن، استون، الکل، ضد یخ  وگیاهان آپارتمانی سمی هستند و نباید آنها را در دسترس کودکان قرار داد.

حسینی عنوان کرد: خانواده‌‌ها باید نام گیاهان دارویی خانگی را روی برچسبی کنار آنها بنویسند زیرا گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن‌باخیا سمی هستند و حتی تماس پوستی با آنها منجر به مسمومیت می‌شود.

وی بیان داشت: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگ‌سالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را استفاده کنند.

این مقام مسئول خطاب به والدین،  تصریح کرد: اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

وی یادآور شد: بلع نفت و باطری ساعت در کودکان با عوارض جدی همراه است و باید هر چه سریع‌تر به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شوند.

حسینی گفت: یکی دیگر از مسمومیت‌های رایج مسمومیت ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی است.

وی عنوان داشت: مسمومیت با مواد غدایی در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده‌های غذایی، تهیه و نگهداری مواد غذایی ایجاد می‌شود.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور با اشاره به مصرف کنسروهای غذایی بیان کرد: مصرف کنسروهایی که درب قوطی آنها برآمدگی، فرو رفتگی و زنگ زدگی دارند، توصیه نمی‌شود.

حسینی افزود: نوعی از مسمومیت غذایی به‌نام بوتولیسم از کشنده‌ترین انواع مسمومیت‌ها به‌شمار می‌رود.

وی توضیح داد: بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، کنسروهای ماهی، ذرت و لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند، ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به علایم و نشانه‌های بوتولیسم بیان داشت: تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکتی، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست به صورت تاخیری( 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باکتری) علایم آن است.

حسینی اضافه کرد: مصرف یک گیاه توسط حیوانات اهلی و وحشی، دلیل بر غیر سمی بودن آن برای انسان نیست و برخی از گیاهان تزینی موجود در آپارتمان‌ها و باغچه‌ها نیز می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود.