کرمانشاه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه آمادگی کامل برای ارائه خدمات فنی و مهندسی کشاورزی به کردستان عراق را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اشرف منصوری درنشست مسئولان بخش کشاورزی کرمانشاه و شهر زور استان سلیمانیه عراق گفت: بیش از سه هزار نفر فارغ التحصیل در رشته های مختلف کشاورزی و تقریبا 120 شرکت با بیش از10 سال سابقه کار همچنین 50 شرکت تایید صلاحیت شده در زمینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشارو... از پتانسیل های استان در بخش کشاورزی است.

وی افزود: پتانسیل هایی که استان کرمانشاه در بخش کشاورزی دارد، این امکان را به ما می دهد که برای توسعه کشاورزی و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در اقلیم کردستان به خصوص شهر زور، حضوری فعال در آن منطقه داشته باشیم.

منصوری ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که در حوزه آبزی پروری با توجه به تولید سالانه 10 هزار و 500 تن محصول، در منطقه اقلیم کردستان نیز واحدهای سردابی و گرمابی را احداث کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه به توانمندیهای استان در زمینه گلخانه و محصولات گلخانه ای اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز می توانیم تجربیات خود را در اختیار همتایان کردستانی مان براساس تفاهم نامه های منعقد شده میان استانداران کرمانشاه و سلیمانیه قرار دهیم.

منصوری با بیان اینکه میزان کل اراضی کشاورزی کرمانشاه 946 هزار هکتار است گفت: سالیانه چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود و با توجه به مطالعات انجام شده استان کرمانشاه قادر به تولید 15 میلیون تن محصولات کشاورزی است که این میزان تولید 10 درصد نیاز کشور را تامین می کند.

منصوری افزود: 906 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به بخش زراعت اختصاص دارد و از این سطح سه میلیون و 300 هزار تن تولیدات زراعی در سال تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح باغات استان بیش از42 هزار هکتاراست که از این میزان 36 هزار هکتار آبی و مابقی دیم هستند و تولیدات این بخش 368 هزار تن است.

منصوری با اشاره به وجود چهار و نیم میلیون واحد دامی در استان، اذعان داشت: تولیدات دامی استان شامل 29 هزار تن گوشت قرمز، 280 هزار تن شیر، بالغ بر 40 هزار تن گوشت سفید و حدود10 هزار و 500تن آبزیان است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه قطب تولید نخود کشور است، میزان تولید سالانه نخود استان را 60 هزار تن اعلام کرد و گفت: کرمانشاه  در تولید گندم رتبه چهارم کشور قرار دارد  و در تولید ذرت دانه ای رتبه دوم و از نظر عملکرد ذرت دانه ای نیز رتبه اول کشور است.

وی میزان تولید چغندر استان را 400 هزار تن اعلام کرد و گفت: در این زمینه نیز رتبه چهارم کشور به استان کرمانشاه تعلق دارد.

رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به وضعیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی استان، تعداد این واحدها را 298 واحد با ظرفیت دو میلیون و 193 هزار تن اعلام کرد.

وی با اعلام آمادگی برای توسعه همکاری ها در بخش کشاورزی با طرف عراقی، افزود: امیدوارم در بازدید از استان ضمن آشنا شدن با توانمندی های بخش کشاورزی استان زمینه همکاری فراهم آید.

در ادامه این نشست که با حضور فرماندار و مسئولین شهر زور استان سلیمانیه عراق برگزار شد زمینه های همکاری طرفین بررسی شد.

گفتنی است هیئت عراقی که به سرپرستی فرماندار شهر زور (سوران علی) به کرمانشاه سفر کرده است، قرار است در دو روز آینده از واحدهای صنعتی، گلخانه ها، مجتمع های کشاورزی سایر مراکز تولیدی بخش کشاورزی استان بازدید کند.