شهر پکن این روزها آماده برپایی هجدهمین کنگره حزب کمونیست است و به همین دلیل تمهیدات امنیتی در این شهر افزایش یافته تا جایی که تمامی برنامه های فرهنگی و اجتماعی در روزهای برگزاری کنگره تعطیل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، رسانه های کشور چین این روزها اهم خبرهای روز خود را به برپایی هجدهمین کنگره حزب کمونیست کشورشان اختصاص داده اند که از روز 8 نوامبر در شهر پکن پایتخت چین با حضور مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی برگزار خواهد شد.

این رسانه ها به فضای امنیتی شهر پکن در آستانه برپایی کنگره اشاره کرده اند ولی گزارش هایشان همگی حاکی از آن است که مردم شهر پکن با رغبت کامل این شرایط را پشت سر می گذارند؛ چراکه برپایی کنگره را اتفاقی مهم در سرنوشت کشورشان می دانند.

خبرگزاری شینهوا در گزارشی از مردی سخن می گوید که پلیس از او خواسته ضمن ارائه کارت شناسایی ، کیف خود را برای بازدید در اختیار آنها قرار دهد. به نوشته شینهوا این مرد در گفتگویش با این رسانه ابراز کرده که هیچ مشکلی با این اتفاق ندارد و به نظرش خیلی طبیعی است که وقتی قرارست اتفاقی بزرگ در شهرش رخ بدهد، برای برپایی امنیت آن راهکارهای جدی در نظر گرفته شود.

برپایی این کنگره از سوی دیگر باعث کنسل شدن برپایی کنسرت ها، نمایش ها، نمایشگاه ها هنری، کنفرانس ها و حتی برخی دیدارهای خصوصی در شهر پکن شده است.

نکته جالبی که می توان بدان اشاره کرد این است که دولت چین از مردم اش خواسته که این چند روز را «یک نفسی بکشند». مردم چین که به سخت کوشی معروف هستند این روزها می توانند به بهانه برپایی کنگره حزب کمونیست کمی کمی دست از کار بکشند ولی مردم شهر پکن گزینه های چندانی برای تفریح در اختیار ندارند؛ چراکه همانطور که اشاره شد بسیاری از مراکز فرهنگی در این روزها تعطیل خواهند بود.

لازم به یادآوری است که کنگره حزب کمونیست چین هر 5 سال یکبار تشکیل می شود و امسال از اهمیت بالایی برخوردارست زیرا برپایی آن همزمان با تغییرات اساسی در سیاست های اداره کشور توسط دولت و حزب نیز خواهد بود. دولت چین در نظر دارد با ایجاد این تغییرات خود را با شرایط روز جهان و جامعه اش بیش از پیش تطبیق داده و به خواسته های مردم اش توجه بیشتری داشته باشد.

اکنون حزب کمونیست چین حدود ۷۰ میلیون نفر عضو دارد و دبیر کل حزب کمونیست چین «هو جین تائو» است.