مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی مشهد از انجام طرح غربالگری سرطان دهان توسط این دانشکده در مشهد خبر داد.

زهرا دلاوریان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این طرح بر روی 10 هزار نفر بررسی و به کمک مراکز بهداشتی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی مشهد افزود: طرح غربالگری سرطان دهان در راستای تشخیص زودرس این بیماری در این داشکده انجام خواهد شد و تا کنون 50 درصد از مراحل اجرای این طرح عملی شده است.

وی افزود: در حال حاضر تستهای غربالگری برای سرطانهای شایع در کشور توسط پزشکان انجام می شود و به علت هزینه های بالای این برنامه و امکانات زیادی که نیاز دارد مراکز بهداشتی نمی توانند آن را انجام دهند.

دلاوریان با بیان اینکه تشخیص دیررس سرطان به علت تاخیر در مراجعه بیماران به پزشک است افزود: آگاهی از علائم بیماری در تشخیص زودرس موثر است.

وی تصریح کرد: در صورت شناخت عوامل خطر ساز و پرهیز از آنان احتمال بروز بسیاری از سرطانها را می توان کاهش داد، بهبود شیوه زندگی و تغذیه مناسب نیز بسیار تاثیر گذار است.

وی در بیان عوامل خطرساز سرطان گفت: با ورزش مرتب و پرهیز از چاقی میتوان روش زندگی را بهبود بخشید وبا استفاده از میوه جات وسبزیجات تازه و حتی الامکان با پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده عوامل خطر را کاهش داد.

دلاوریان به مصرف کندگان سیگار گوشزد کرد و گفت: سرطان های حنجره، حفره دهان، مری، لوزالمعده و مثانه مرتبط با افراد سیگاری است و استعمال سیگار در30 درصد از سرطانها موثر است.

وی در خصوص بیماران سیستمیک و درمان دندانپزشکی گفت: در مقایسه با بیماران عادی که برای کشیدن یک دندان به مراکز دندانپزشکی مراجعه می کنند، بیماران سیستمیک به تدابیر ویژه ای نیاز دارند.

وی افزود: مریضی که سکته کرده و داروی ضد انعقادی می خورد یا بیمار سرطانی که تحت اشعه درمانی است و حتی بیماری که فشار خون دارد و یا سالمندان باید توسط پزشک دهان ودندان تشخیص بیماری و درمان شود.

دلاوریان گفت: برخی از دندانپزشکان توجه به سابقه بیماری اشخاص ندارند ونیاز به آموزش در زمینه بیماران سیستمیک ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت دانشکده دندان پزشکی مشهد تاکید کرد: اصلاحات درمانی در خصوص این بیماران باید انجام شود و برای هر بیماری سناریوی خاصی  در نظر گرفته شود.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: آموزش دندانپزشکان برای مواجهه با بیماران خاص از سرگردانی این بیماران در مطب های دندانپزشکی جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: فعالیت پزشکان دهان ودندان ودندانپزشکان همپوشانی دارند و گروه دهان ودندان در دانشکده دندانپزشکی به ضایعات دهانی وسرطانها وبیماریهایی با تظاهر دندانی می پردازد.

دلاوریان یادآور شد: در بیماریهای دهان با تظاهرات دندانی ممکن است دندانپزشک عمومی نتواند مشکل بیمار راحل کند و در این صورت این بیماران به پزشکان دهان ودندان ارجاع داده می شوند.

وی افزود: با تعامل بین متخصصین مختلف پزشکی و دندانپزشکی در جهت تشخیص و درمان سریعتر بیماران پر مخاطره اقدام موثر خواهد شد.

دلاوریان گفت: باید رغبت در دندانپزشکان را برای پرداختن به این بیماران افزایش دهیم و نباید هر بیماری را که از بیماری سیتمیک رنج می برد از مطب برانیم و به مراکز بالاتر ارجاع دهیم.

وی بیان کرد: دندانپزشکان با درمانهای سنتی مخالف نیستند اما باید استفاده از بسیاری از این در مانها بررسی علمی شود و گاهی این درمانها در مواردی به کارمی رود که نباید به کار رود.

دلاوریان تصریح کرد: گاهی مشکل بیماران دهان ودندان روحی است و این درمانها اثرات تلقینی دارد که درمان اصلی یک بیماری محسوب نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت دانشکده دندان پزشکی مشهد گفت: طب مکمل فراتر از طب سوزنی و طب سنتی است و استفاده از مکمل ها در جهت درمان و اثرات کمبود ویتامین ها در این بیماریها اثبات شده است .

وی با تاکید بر این موضوع که درمان با طب سنتی یک درمان استاندارد نیست افزود: می توانیم از این روش ها در کنار درمان اصلی به عنوان آخرین راه حل استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: گاهی دردها با منشا ذهنی هستند و این دردهای روحی با اختلالات جسمانی خودشان را نشان می دهند که یک دندانپزشک عمومی با تشخیص مناسب می تواند از درمان نابجا یا کشیدن دندان جلوگیری کند.

دلاوریان بیان کرد: برای ایجاد جایگاه مناسب و به معنای واقعی دندانپزشکی بیمارستانی جهت بیماران با مشکلات سیستمیک و نیازمند مراقبت های خاص برنامه ریزی و بستر سازی مناسب در حال اجراست.