تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس اتحادیه بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی با انتقاد از تکمیل نبودن قانون بیمه قالیبافی اظهار داشت: مشکلات زیادی در ارائه خدمات درمانی و بیمه ای برای قالیبافان وجود دارد.

اسماعیل چمنی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بیمه قالیبافان با توجه به نوپا بودن آن ، افراد بالای 50 سال را زیرپوشش بیمه قالیبافی قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از متولیان امر و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران قالی کشور با تفکرات قدیمی در این عرصه فعالیت می کنند، گفت: باید مدیران و مسئولان این بخش از شرایط روز بافندگان و تولیدکنندگان قالی آگاهی داشته باشند.

چمنی با اشاره به نوسانات تولیدی ابراز داشت: تولید و صادرات فرش دستباف در سال های اخیر دچار کاهش آماری قابل توجهی شده است.

اسماعیل چمنی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما خروج بافندگان حرفه‌ای از این حوزه است. زیرا کمبود نقدینگی و تخصیص نیافتن وام ها به قالیبافان و گرانی مواد اولیه از عمده عوامل می تواند باشد.

وی با تاکید بر این‌که آرزوی ما این است که روزی قالیباف‌ها به حق و حقوق خود دست یابند، گفت: ‌باید از سوی تمامی مسئولان ذی ربط و بویژه مجلس و دولت به این حوزه توجه شود و با توجه به اشتغال‌زایی آن باید در استان‌های قالی خیز کارگروه‌هایی با مدیریت ارشد هر استان تشکیل شود و از بودجه‌های ملی در استان‌ها استفاده شود.

چمنی با اشاره به صادرات قالی گفت: سال گذشته از ایران 560 میلیون دلار قالی صادر شده، که نشان از ارزش و اهمیت آن در صادرات غیرنفتی دارد.

رئیس اتحادیه بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی با توجه به فرهنگ سازی بسیار خوبی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، میزان مصرف داخلی قالی در حال حاضر نسبت به 10 سال پیش پنج تا شش برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه میزان اشتغالزایی هنر- صنعت قالیبافی در استان آذربایجان‌شرقی را نزدیک به 500 هزار نفر عنوان کرد.

صادرات 190 میلیون دلاری فرش دستباف از آذربایجان شرقی

وی با اعلام اینکه ایران در سال گذشته حدود 560 میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشته، سهم آذربایجان‌شرقی از این میزان صادرات 190 میلیون دلار بود.

رئیس اتحادیه بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی ابراز داشت: به گفته رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف ایران ، 90 درصد تولیدات قالی صنفی است و از حدود چهار میلیون فعال این حوزه، 90 درصد آنها عضو اتحادیه‌ هستند.

چمنی با اشاره به اینکه قالی اولین هنر و اولین صنعت ایرانی است، افزود: قالی با همه محصولات تولیدی کشور فرق دارد و آن هویت، تاریخ و تمدن و یک کالای فرهنگی است. قالی ایرانی، زیبا و جذاب بوده و برندی بی‌نظیر است.