خبرگزاري مهر: آيات الهي وروايات از يكسو، وسيره وسنت نبوي وائمه تا كنون از سوي ديگر ثابت مي كنند كه ، همچنان كه اساس رسالت پيامبر اكرم(ص) هدايت است ، بناي مسجد نيز بايد كانون هدايت راستين باشد.

قرآن كريم مي فرمايد: « في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو والاصال»

« در خانه هايي كه خداوند اجازه داده است كه رفعت يا بند و درآنها نام او به بزرگي ياد شود دراين خانه ها هر صبح و شام مردان با ايمان به تسبيح او مشغولند. »

« زمخشري » در ذيل اين آيه كريمه گفته است : «كلمه في بيوت» در اين آيه به كلمه« كمشكاه » در آيه قبل ( الله نورالسموات والارض مثل نوره كمشكاه فيها مصباح المصباح في زجاجه) وابسته است و مراد از« بيوت » دراينجا مساجد است .

« علامه طباطبايي » نيز كلمه « في بيوت » را به « كمشكاه » يا به جمله « يهدي » در آيه بعد متعلق دانسته است و با زگشت هر دو را به يك معنا مي داند ، كه از مصاديق يقيني اين بيوت ، مساجدند كه صرفا براي اين كار ساخته شده اند . همچنان كه خداوند متعال فرمود : « ومساجد يذكر فيها اسم الله كثيرا » ، « و مساجدي كه نام خدا در آنها بسيا ربرده مي شود.»

همچنين در« كشف الاسرار» هم در ذيل اين آيه امده است كه ابن عباس گفت : «المساحد بيوت الله في الارض و هي تضي ء لا هل السماء كما تضي النجوم لاهل الارض »

« مساجد خانه هاي خدا در زمين است . همان گونه كه ستارگان براي اهل زمين مي درخشند ، مساجد نيز براي ملكوتيان نورافشاني مي كنند .»

سپس ميبدي در تفسير كلمه رفع دراين آيه مي گويد :

« مراد از ترفع رفع اقدار است نه رفع  ابنيه ، زيرا در شرع ديوار مسجد بلند كردن و بالا بردن مكروه است . در خبر آمده است كه : مساجد را بزرگ دارند و سخن بيهوده در آن نگويند و جز نام خدا ، ديگري را نخوانند ، چنانكه در جاي ديگري مي فرمايد : و يذكر فيها اسمه ... »

بنابراين ، از مصاديق بارز اين بيوت ، مساجدند كه چنين ويژگي هايي دارند