مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، گفت: با توجه به پرتفوی‌ها و مجموعه دارایی های اشخاص حقوقی فعال در بازار سرمایه، سهم گروه های مختلف مشخص شده تا صندوق ثبات هر چه سریعتر فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوب باقرتبار گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به پرتفوی‌ها و مجموعه دارایی های اشخاص حقوقی فعال در بازار سرمایه، سهم گروه های مختلف را مشخص کرده است تا صندوق ثبات هر چه سریعتر فعالیت خود را آغاز کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: بعد از بحران مالی سال های 2008 و 2009 نهادهای ناظر در بسیاری از بورس ها، با کمک فعالان بازار، صندوق ثبات را راه اندازی کردند و این صندوق هم اکنون در بورس کشورمان در حال راه اندازی است.

باقرتبار ادامه داد: بازار سرمایه به عنوان یک رکن بزرگ در اقتصاد کشور نقش بیشتری را در تامین مالی نهادها و شرکت ها برعهده دارد. هم اکنون نیز ابزارهای جدیدی با توجه به نیاز حوزه های مختلف طراحی شده و در حال شکل گیری است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 سال از عمر بورس کشور می گذرد و نهادهای مالی مانند شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاران در آن فعال هستند، بیان داشت: در بازار سهام، اوراق بهادار معامله می شود و در زمان ها و شرایط مختلف، شاهد نوساناتی هستیم که گاهی این نوسانات به بازار ضرر وارد می‌کند.

این مقام مسئول در بورس، خاطرنشان کرد: در این شرایط برخی سرمایه‌گذاران از بازار خارج شده‌اند، اما گاهی هم سرمایه‌گذاران در بازار باقی مانده و مقاومت کرده‌اند و پس از مساعد شدن بازار، سود کرده اند.
 
باقرتبار با اشاره به شکل گیری صندوق‌های سرمایه گذاری از سال 86 در بازار سرمایه، گفت: نقش این صندوق ها در بازار مثبت بود، چرا که این صندوق ها مدیریت حرفه‌ای را در مدیریت خرید، فروش و نگه ‌داری اوراق بهادار داشته‌اند.
 
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: البته در طول این سال‌ها با توجه به شرایط خاص که البته گاهی تنها یک جو روانی بود، نزول قیمت ها یا گاهی برعکس رشد شدید قیمت ها را شاهد بودیم.
 
وی اظهار داشت: این موارد موجب شد تا سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه، ابزارهای مختلفی مانند ابزار اختیار فروش اوراق تبعی را به بازار معرفی کند.
 
این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره اینکه ورود این ابزار جلوی بسیاری از فروش‌ها و ریزش قیمت‌ها را گرفت، گفت: سرمایه‌گذاران متوجه شدند که ارزش سهام این شرکت‌ها بسیار بیشتر از قیمت‌های آن زمان تابلو است، زیرا صاحبان شرکت‌ها با این اوراق اعلام می‌کردند که حاضرند یک سال آینده همین سهام را با سودی معقول از سهامداران بازخرید کنند.
 
باقرتبار با بیان اینکه در کنار این موارد بحث صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه مطرح شد، افزود: این صندوق‌ها به عنوان صندوق‌های ثبات در دنیا معروف هستند که بعد از بحران مالی سال های 2008 و 2009 نهادهای ناظر در بسیاری از بورس ها، با کمک فعالان بازار چنین صندوق هایی را تشکیل دادند و در شرایط خاص این صندوق با اهداف خود وارد می شود.
 
وی به نحوه شکل گیری این صندوق اشاره کرد و گفت: در این صندوق کلیه فعالان عمده بازار به نسبت میزان سهمی که در بازار دارند، بخشی از سرمایه صندوق را تامین می‌کنند. بر این اساس فعالان عمده حقوقی بازار هر کدام سهمی را در این صندوق گذاشته و صندوق با یک مدیریت حرفه‌ای شکل می‌گیرد.
 
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: در طول فرایند فعالیت بازار زمانی که رفتار غیرمنطقی بر بازار حاکم می‌شود، البته این موارد نادر است، زیرا نوسان در ذات بازار است اما زمانی که نوسانات بسیار شدید است و همه مسئولان بازار معتقدند که آن نوسان غیرعادی است، صندوق در جهت حمایت از بازار و سرمایه گذاران وارد بازار می شود.
 
باقرتبار ادامه داد: این صندوق‌ها در زمان کاهش شدید قیمت‌ها، اقدام به خرید سهام می‌کنند و زمان افزایش شدید قیمت‌ها که با اطلاعیه های متعدد از جانب مسئولان بازار همراه است و معتقدند ارزش ذاتی سهم پایین تر از قیمت‌های فعلی است، اقدام به فروش سهام می‌کند تا بازار به تعادل منطقی برسد و نوسانات عادی خود را ادامه دهد.
 
وی گفت: به علاوه این صندوق افزایش نقدشوندگی در بازار را هم به همراه خواهد داشت که این موضوع افزایش اعتماد سرمایه گذاران و افزایش کارایی بازار را به همراه دارد.

این مقام مسئول در سازمان بورس، با اشاره به اینکه این صندوق در بلند مدت سود خود را می بیند، افزود: کسانی که در این صندوق سرمایه گذاری می کنند، در بلندمدت منافع خود را به دست می آورند زیرا به کاهش ریسک آنها هم کمک می کند.

باقرتبار ادامه داد: اساسنامه و امیدنامه این صندوق تهیه شده و به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است و هم اکنون در حال جمع آوری سرمایه گذار و تعیین سهم آنها هستیم تا بزودی این صندوق فعالیت خود را آغاز کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که راه اندازی این صندوق در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: سازمان بورس با توجه به پرتفوها و مجموعه دارایی های اشخاص حقوقی فعال در بازار مانند بانک ها، شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری های بزرگ، سهم این گروه را مشخص کرده است و این سهامداران باید وجوه مربوط به خود را پرداخت کنند تا این صندوق فعالیت خود را آغاز کند.

وی تاکید کرد: تمرکز این صندوق بر روی سهامداران حقوقی است. در حالت عادی هم این گروه که در بورس سرمایه گذاری کرده اند، نگران دارایی های خود هستند و اشراف کاملی هم بر روی دارایی خود دارند و زمانی که گروهی از سرمایه گذاران در جهت مثبت یا منفی دچار هیجان می شوند، این گروه وارد بازار می شوند چرا که از سهامداران عمده هستند. بر این اساس، این صندوق کمکی بزرگ به سهام داران عمده خواهد کرد.